Belangrijke stap in de strijd voor het behoud van de Spoedeisende Hulp in Hengelo

20 september 2017

Foto: SP Hengelo

Op maandagmiddag 17.00 uur verzamelde zich een menigte van rond de tachtig mensen buiten bij de hoofdingang van het Hengelose ziekenhuis. De SP vond de tijd rijp om de eerste resultaten van de lawine van protest aan de directie van het Hengelose ziekenhuis te laten zien. Immers die directie had in de zomer laten weten dat ze bezig waren om 10 tot 15 miljoen bezuinigingen door te voeren en dat daarbij gedacht werd aan het sluiten van de spoedeisende hulp in het Hengelose ziekenhuis.

Na lang aandringen besloot de Raad van Bestuur om op deze maandag om 17.30 uur de Hengelose gemeenteraadsleden in een besloten vergadering te informeren.

De SP greep deze mogelijkheid aan om daaraan voorafgaand in alle openheid de ziekenhuisbestuurders te willen spreken, samen met een flinke groep verontruste inwoners. Vincent Mulder, SP raadslid had daartoe de ziekenhuisdirectie verzocht om dit in de hal van het ziekenhuis te kunnen doen, maar dat leek eerst onmogelijk. Beveiligers hielden de grote groep mensen buiten de hal in verband met spandoeken en grote borden met de duizenden handtekeningen die ze meebrachten.

Dat mocht niet in de hal.

Dus werd de ontvangst buiten in de stromende regen gehouden. Na een eerste ronde van toegesproken te worden stelde Mulder voor om toch niet even in de droge hal de aanbieding voor te zetten. Nogal schaapachtig reageerde de voorzitter van de Raad van Bestuur op dit praktische voorstel en dus toog de menigte vanuit de regen naar de droge hal, waar de toespraken van enkele andere verontruste inwoners volgden.

Zie hier het filmverslag van Radio Hengelo TV:

Zie ook het verslag in de Twentsche Courant Tubantia: https://www.tubantia.nl/hengelo/topman-zgt-neemt-ondanks-duizenden-handt...

En het verslag en de radioreportage van RTVOost: