Veel steun in Groot Driene voor Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico

11 juni 2016

Veel steun in Groot Driene voor Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico

Foto: SP Hengelo

De SP in Hengelo doet volop mee met het verbreden van de steun voor het plan waarbij het zorgstelsel eenvoudiger beter en rechtvaardiger wordt. Het plan heet Nationaal Zorgfonds en is een  initiatief van de SP en een brede maatschappelijke coalitie van mensen die zich uitspreken voor een beter zorgstelsel.

In Groot Driene zijn leden van de SP deur aan deur geweest om steun te vragen voor dit initiatief, waarbij honderden mensen hun steun betuigden en waar 35 mensen een avond bijwoonden, om te komen tot een lokaal actiecomité Nationaal Zorgfonds.

Mensen vinden voor het overgrote deel dat iedereen moet kunnen  rekenen op de zorg die hij/zij nodig heeft, zonder meteen bij te moeten betalen. In het huidige stelsel staat er een boete van € 385,- op ziek zijn: het eigen risico. De zorg is veel te bureaucratisch. En aan de marketing van zorgverzekeraars en het jaarlijkse overstapcircus worden miljarden verspild. De kwaliteit gaat omlaag, de kosten omhoog.

Dat kan anders: schaf de zorgverzekeraars af en zet één Nationaal ZorgFonds op. Zonder onnodige bureaucratie en geldverslindende concurrentie. En zonder eigen risico.

De SP gaat deze zomer in alle wijken deur aan deur om bewoners te vragen naar hun mening en steun voor dit plan.

Momenteel worden er in Hengelo huis aan huis kranten verspreid waarin het plan wordt toegelicht.

Kijk hier voor de flyer met meer uitleg over het plan: