SP VERBAASD OVER ‘MOOI WEER SPEL’ VAN BLOK

24 juni 2016

SP VERBAASD OVER ‘MOOI WEER SPEL’ VAN BLOK

In een brief aan het Hengelose college wil de SP fractie opheldering over de positieve berichten die het kabinet rondstrooit over de financiële situatie van de woningcorporaties. Volgens minister Blok van Wonen staan de woningcorporaties er financieel goed voor en kunnen ze volop investeren. De minister heeft deze week in een brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat wat hem betreft daarom de verhuurderheffing niet van tafel hoeft. Sterker nog, volgens Blok hebben ze nu meer investeringsruimte voor nieuwbouw en onderhoud dan waar ze in hun plannen rekening mee hielden.

Vincent Mulder, SP raadslid is op hogelijk verbaasd over deze mooi weer berichten van Blok:

“Via de verhuurderheffing harkt de minister jaarlijks 1,7 miljard binnen bij de corporaties, met als doel om aan de 3 % norm van Brussel te voldoen. Geld wat regelrecht komt uit de huur en de  huurverhogingen die huurders op moeten brengen. Corporaties, zoals Welbions kunnen daardoor dit geld niet inzetten voor de bouw van voldoende sociale huurwoningen. Je ziet aan alles dat Blok niet in een huurhuis woont en weinig kaas heeft gegeten van volkshuisvesting. Zijn ‘mooi weer spel’ dient niet de belangen van de huurders, maar die van dit Kabinet en van Brussel.”

De SP wil van het Hengelose college weten hoe het deze berichten van Blok interpreteert en of Welbions ongelijk heeft wanneer ze zegt dat ze onvoldoende middelen hebben om voldoende betaalbare woningen te bouwen. Als dat niet zo is dan wil de SP van het college dat ze protest aantekent bij de minister. Ook wil de fractie van het college een actuele inzage in de financiële situatie van Welbions en de effecten van de afroming van Den Haag sinds de invoering van de verhuurderheffing.

bijlage: Schriftelijke vragen SP fractie aan het Hengelose College