SP HEKELT BELEID WOONVISIE BORNE EN HENGELO

11 mei 2016

SP HEKELT BELEID WOONVISIE BORNE EN HENGELO

De SP is zeer teleurgesteld over de magere eerste inzet van gemeenten en Welbions om de beschikbaarheid en betaalbaarheid van huurwoningen in kaart te brengen en op peil te houden. De SP in beide gemeenten eist dan ook dat nu eindelijk wordt duidelijk gemaakt hoeveel huurhuizen er nodig zijn voor de grote vraag naar betaalbare woningen. Door koop en sloop zijn er de laatste jaren veel minder huurhuizen beschikbaar.

Foto: SP Hengelo

De SP fracties constateren dat er in de eerste aanzet tot woonvisie nog volstrekt geen uitvoering is gegeven aan een motie die vorig jaar is ingediend en die opdracht geeft een einde te maken aan de woningnood.  Ze constateert dat er weliswaar in woorden een lans wordt gebroken voor huurders met de laagste inkomens, maar dat dat volstrekt niet wordt omgezet in daden. Sterker nog, in navolging van minister Blok, wordt de doelgroep van huurders met lagere inkomens uit elkaar gespeeld. Huurders met een bescheiden inkomen van rond de 45.000 euro worden als zogenaamde ‘scheefhuurders’ weggezet. En doordat Welbions  actief hun huur jaarlijks veel meer laat stijgen wordt deze groep - als waren het profiteurs - actief aangezet om te verhuizen naar duurdere huur- of koopwoningen. ‘Een volstrekt verkeerde voorstelling van zaken.’, aldus SP woordvoerder Vincent Mulder:  ‘Wat men doet is fatsoenlijke huurders hun huis uitjagen, alsof zij met een dergelijk bescheiden inkomen er ineens gemakkelijk een huur van meer dan 700 euro per maand en navenant hogere woonlasten kunnen betalen. En alsof er voor hen een hypotheek voor een koophuis te krijgen is.”

Foto: SP Hengelo

Daarnaast steekt het de SP dat in de afgelopen tientallen jaren er steeds bij allerlei plannen en visies over sociale woningbouw is gemeld dat er een overschot aan ‘goedkopere huurwoningen’ zou zijn. Mulder: ‘Daar is volstrekt niets van gebleken, integendeel, de woningnood onder mensen met een lager inkomen is nog steeds groot. Maar een fatsoenlijk en gedegen onderzoek naar de wachtlijsten en de mensen die graag naar een (andere) huurwoning zouden willen verhuizen is nog steeds niet beschikbaar. Zolang dat er niet ligt wil de SP dat er een stop komt op de verkoop van sociale huurwoningen en er eerst een plan ligt waarbij er geen tientallen maar honderden sociale huurwoningen per jaar worden bijgebouwd.”

Foto: SP Hengelo

De SP zal op donderdag 12 mei haar inbreng geven op de politieke markt in het gemeentehuis van Borne die door raadsleden van beide gemeenten zal worden gehouden.

Bijlage: de concept inbreng van de SP fracties op de concept woonvisie