SP WIL GERICHTE AANPAK WINKELPANDEIGENAREN: VERHUREN MOET AANTREKKELIJKER DAN LEEGSTAND

22 maart 2016

De SP fractie wil de leegstand van winkelpanden in de binnenstad van Hengelo een halt toe roepen en roept het college op om concrete maatregelen te onderzoeken om de eigenaren van leegstaande winkellocaties aan te zetten tot het wél verhuren van hun winkelpanden.

De fractie baseert zich onder andere op recente voorbeelden in een aantal gemeenten waar eigenaren op zijn zachts gezegd ‘verleid worden’ om hun panden weer aan ondernemers/ winkeliers te verhuren. Zo zou de gemeente, evenals de gemeente Oldambt, een leegstandsverordening in kunnen voeren. Ook interessant is het voorbeeld van een gemeente (Rijswijk) waar de winkeliers/huurders van winkelpanden geen ozb belasting meer hoeven te betalen, maar die heffing voor de rekening van de verhuurder komt.

SP raadslid Hugo Koetsveld hierover:

“Het is natuurlijk voor iedereen in onze stad beter wanneer leegstaande ruimte in de binnenstad weer gebruikt kan worden voor kleine ondernemers, winkeliers. De grootste drempel daarvoor is vaak de huurprijs die gevraagd wordt. Om te zorgen dat zowel huren als verhuren van leegstaande winkelpanden aantrekkelijker wordt zouden we dit probleem deels op kunnen lossen.”

En als het dan niet door verleiden lukt stelt Koetsveld voor om via een verordening leegstand van winkels duurder te maken voor de pandeigenaren.