‘Eventuele overname TSN thuiszorg in Hengelo goed geregeld’

26 februari 2016

‘Eventuele overname TSN thuiszorg in Hengelo goed geregeld’

Foto: SP Hengelo

In Hengelo is de thuiszorg aanbesteed aan zorgorganisaties die al bij de aanbesteding de garantie moesten geven dat als één organisatie zijn verplichtingen niet zou kunnen nakomen de anderen deze taken zouden overnemen. Dat betekent dat het Buurtzorg aanbod in Hengelo niet nodig is, zeker niet nu er volgens zorgwethouder Bron er naar gestreefd wordt de medewerkers van TSN over te nemen en ze gekoppeld te houden aan hun vaste cliënten.

Dit is de uitkomst van een discussie in de Raad van Hengelo aangezwengeld door SP fractievoorzitter Floor van Grouw. Deze wilde weten waarom, anders dan in de gemeente Enschede niet voor is gekozen om in zee te gaan met Buurtzorg/Familiezorg van Jos de Blok, die onder voorwaarden de TSN werkers over wilde nemen. Buurtzorg bleek bij de eerdere aanbestedingen niet in Hengelo te hebben meegedongen en dus geen preferente partij.

Voor Hengelo geldt echter al voor de aanbesteding dat de gemeente een goed uurloon neerlegt voor de geleverde huishoudelijke zorg, iets dat in veel andere gemeenten een stuk lager ligt. Wethouder Bron voorziet dat de gemeente Enschede, waar lagere tarieven voor de zorg gehanteerd worden, nog wel eens een juridisch probleem zou kunnen hebben, wanneer het aan Buurtzorg toegezegde aandeel van TSN in de huishoudelijke zorg door de andere zorgorganisaties aangevochten wordt.

Van Grouw:

"Ik ben blij dat we bij de aanbestedingen al over de optie van eventuele overname al hadden nagedacht. En ik heb begrip voor de keuze van het college. Voor ons als SP blijft naar Buurtzorg ook wel een vraag open waarom ook gemeente  Hengelo een forse transitievergoeding zou moeten betalen aan Buurtzorg terwijl wij met ons tarief al bijna 1,5 euro boven het door Buurtzorg benoemde minimumbedrag zitten.

Maar ook roep ik Buurtzorg op om dit goede initiatief voort te zetten en bij een volgende aanbesteding mee te doen in Hengelo maar ook de tijd te nemen om de gemeentes goed in te lichten over hun aanpak met heel veel goede aspecten, zodat we bij een nieuwe aanbesteding eventueel dergelijke zaken mee kunnen nemen."