Ingehouden vertrouwen

8 november 2015

Ingehouden vertrouwen

“Hengelo heeft begrotingsluitend, extra bezuinigingen lijken niet nodig.” De krantenkoppen waren eensgezind: Hengelo heeft de financiën op orde en heeft zelfs sinds jaren weer naar een begrotingsoverschot.

De SP Fractievoorzitter Floor van Grouw  hield de Gemeenteraad nog wel  even voor waar we vanwege de crisis nu vandaan zijn gekomen:

“In 2009 stelden we de beleidsbegroting van 2010 vast met een totale omvang van 270 miljoen. In 2015 was dit bedrag door de Rijk bezuinigingen afgenomen tot 216 miljoen (exclusief de bedragen voor de transities). Daarbij werd nog wel eens gesuggereerd dat er op de sociale voorzieningen zou worden bezuinigd. Hiervoor werd er dan lukraak met cijfertjes gesmeten en gegoocheld. Maar als we de sociale en fysieke posten uit 2010 en 2015 vergelijken dan zien we in 2010 133 miljoen word uitgegeven in  het sociale domein en dat in 2015 2 miljoen meer bedraagt. Voor fysieke onderdelen geldt dat er in 2010 110 miljoen werd uitgegeven tegen  61 miljoen in 2015. Uitermate sociaal dus, en meer geld voor sociaal beleid in plaats van minder.”

De pluimen voor het college in Hengelo en met name de SP wethouder van Financiën Mariska ten Heuw zijn op zijn plaats maar verhullen niet dat de kaalslag door het kabinet nog steeds wonden slaat en de gemaakte wonden niet heelt.

Van Grouw wond er dan tijdens de algemene beschouwingen in de raad ook geen doekjes om:

‘Hengelo heeft geleden onder de crisisjaren. Teruglopende inkomsten, oplopende werkloosheid en foute keuzes op landelijk en wereld niveau hebben er toe geleid dat er in onze stad de afgelopen jaren tientallen miljoenen zijn bezuinigd, ook de gemeente heeft daar een belangrijk aandeel in gehad. Tegelijkertijd hebben we ook veel  kunnen behouden. De met breed draagvlak genomen bezuinigingen voor 2016 en verder zullen gerealiseerd kunnen worden, maarhet doet wel pijn….

De fractievoorzitter gaf aan dat op belangrijke onderwerpen zoals de muziekschool, warmtenet, Hart van Zuid en Lange Wemener binnenkort belangrijke besluiten genomen moeten worden. Dit zullen geen gemakkelijke besluiten zijn:

“Ondertussen draait de wereld om ons heen gewoondoor en heeft invloed op wat er in Hengelo gebeurt. Bedrijven worden steeds groter, fuseren en maken keuzes waarbij ons maatschappelijk belang niet altijd voorop staat, recent voorbeeld is Flowserve (u weet wel Stork pompen) dat een fabriek in Hengelo sluit, bijna 100 mensen ontslaat, en de productie overhevelt naar Spanje en Italië. Dit soort bewegingen kunnen we slechts beperkt beïnvloeden. Werkgelegenheid in deze regio is echter van groot belang. Voor de SP is het zaak dat  dit bij het college en alle fracties top prioriteit heeft.

Ook op het gebied van vluchtelingen is er een groter wordend probleem dat Hengelo niet zelfstandig kan oplossen. Hiervoor zijn internationaal andere keuzes nodig maar is ook landelijk een strakkere regie nodig. Het COA zou met het kabinet een landelijke plan moeten maken hoe en waar vluchtelingen moeten worden opgevangen. Gemeentes moeten dan een gerichte vraag krijgen die zij moeten invullen, gemeentelijk hapsnap beleid is dan niet meer nodig. Regie is belangrijk.”