De SP steunt de strijd van ambulancepersoneel voor betere CAO

2 september 2015

De SP steunt de strijd van ambulancepersoneel voor betere CAO

Foto: SP Hengelo

De SP heeft woensdag 2 september de actie voerende medewerkers van de ambulancediensten een hart onder de riem gestoken.  Dat gebeurde tijdens hun werkonderbreking en publiciteitsactie op het Stationsplein in Hengelo. De SP kwam met taarten, ondersteuningspampletten en actiefluitjes de medewerkers steunen in hun strijd voor een betere CAO en hun voortbestaan als overheidsdienst.

De cao onderhandelingen voor ambulancepersoneel zijn recentelijk vastgelopen. Ambulancemedewerkers voeren daarom stiptheidsacties in verschillende regio’s van het land. Ook in Twente onderbrak het personeel van Ambulance Oost het werk van 09.00 tot 13.00 uur de werkzaamheden. Alleen ritten die niet uitgesteld konden worden werden als normaal uitgevoerd. De vakbonden eisen een structurele loonsverhoging van 2,5 procent. Ook willen ze dat de werkomstandigheden worden verbeterd. Ambulancemedewerkers zouden volgens de vakbond lijden onder een hoge werkdruk.

Het is fysiek heel zwaar werk. In grote steden bijvoorbeeld moeten mensen op brancards uit flats zonder lift worden gehaald. Psychisch is het heel zwaar; medewerkers worden geconfronteerd met ernstige verkeersongelukken en in toenemende mate met agressie en geweld.
Bovendien zijn de onregelmatige werktijden zoals de nacht- en weekenddiensten volgens de vakbond erg zwaar. De vakbond wil onder andere dat oudere ambulancemedewerkers niet langer verplicht worden om nachtdiensten te draaien, en dat werknemers compensatie blijven krijgen als zij in avond- en weekenddiensten werken.

Foto: SP Hengelo

Onderzoek SP geeft zorgelijke situatie ambulancepersoneel weer

Medewerkers van ambulancediensten maken zich al lange tijd zorgen over de kwaliteit van de Nederlandse zorg. Dat blijkt uit een onderzoek dat vorig jaar door de SP weerd gehouden onder 1700 werknemers in de ambulancezorg. 90 procent van hen geeft aan het werk met veel plezier te doen en zich erg betrokken te voelen bij hun beroep. Aanrijtijden worden niet altijd gehaald door verkeersdrukte en het sluiten van hulpposten en ziekenhuizen, zegt 87 procent. De voortdurende bezuinigingen hebben de zorg in Nederland slecht gedaan.

‘Ambulancemedewerkers zijn de oren en ogen van de zorg. Zij komen overal en hebben een heel goed beeld hoe de zorg er in Nederland aan toe is. Hun oordeel is niet rooskleurig. De bezuinigingen in de verpleeg- en verzorgingshuizen moeten van tafel. Investeer in goede ouderenzorg dicht bij huis en zorg vooral voor voldoende en goed opgeleid personeel.’

Bijna driekwart van het personeel wijst eventuele privatisering van de ambulancezorg af. Aan de markt hebben ze een broertje dood. Ambulancemedewerkers ergeren zich aan de focus op papierwerk in plaats van op de zorg. Dat resulteert in overdreven verslaglegging. 62 procent van de ambulancemedewerkers zegt meer dan 20 procent van de tijd kwijt te zijn aan verslaglegging. Leijten: ‘Stop met de onnodige eisen die zorgverzekeraars stellen aan de ambulancezorg. Die papierwinkel zorgt er alleen maar voor dat medewerkers geen tijd meer hebben voor zorg.'