Verwarring over maaltijdverzorging

2 juli 2015

Verwarring over maaltijdverzorging

Foto: SP Hengelo

Bij de SP zijn meerdere signalen binnengekomen dat het niet goed gaat met de maaltijdverzorging voor mensen die dit zelf niet goed kunnen. Het gaat dan over het in de magnetron verwarmen van een maaltijd, op tafel zetten, een boterham smeren, helpen met eten. Voor een deel wordt deze verzorging uitgevoerd door familie, buren, vrienden en kennissen, kortom  mantelzorgers.  Maar als er (tijdelijk) geen mantelzorger is loopt het in de soep. Wie zorgt er dan?

Voor januari dit jaar was dit vaak een taak voor de huishoudelijke hulpen of de verzorgers van een zorginstelling. Maar nu krijgen verzorgenden van hun organisatie te horen dat ”ze dat niet meer mogen doen”.

De SP heeft hierover vragen gesteld aan wethouder Bron. Hij vindt dat de zorgaanbieders hiervoor moeten zorgen, want dit valt onder de Zorgverzekeringswet. Hier zijn afspraken over gemaakt.

Carint vindt dit geen taak van de wijkverpleegkundigen. Zij mogen het niet meer doen, want het wordt niet vergoed door de zorgverzekering. Het zou onder de WMO vallen. De uitvoering van de WMO is een taak van de gemeente.

De hete aardappel wordt heen en weer geschoven tussen gemeente, zorgaanbieder en zorgverzekeraar.

SP raadslid Andries Bruinsma vatte het probleem zo samen:

“De regels zijn niet helder, de afspraken niet sluitend, de verzorgende in een spagaat en de cliënt in de knel.”

Wethouder Bron heeft in antwoord op onze vragen toegezegd in overleg te gaan met de betrokken instanties om dit probleem op te lossen. Wij blijven het volgen.

Hebt u ervaringen met de maaltijdverzorging? Deel ze met ons: hengelo@sp.nl