SP fractievoorzitter van Grouw pakt uit naar oppositie

11 juni 2015

SP fractievoorzitter van Grouw pakt uit naar oppositie

De afgelopen maanden zijn voor Hengelo belangrijke afwegingen gemaakt in een zorgvuldig proces om te komen tot weloverwogen –helaas door het Kabinetsbeleid afgedwongen – bezuinigingen  van 6 miljoen. Dat benadrukte SP voorman Floor van Grouw al tijdens de Politieke markt enige weken geleden. “Tientallen organisaties uit de Hengelose samenleving zijn betrokken geweest en hebben zich op enigerlei manier laten horen over de voorstellen die nu hebben geleid tot deze meerjarenbegroting. Op een open en transparante manier is er gewerkt aan een pakket pijnlijke bezuinigingen”, die tijdens de raadsvergadering van 10 juli zijn aangenomen. Van Grouw prees dan ook de inzet van die talloze organisaties, met name diegene die gedragen worden door vele vrijwilligers in dit hele proces.

Van Grouw: “Ik denk dat we erin geslaagd zijn om de ambitie van dit college, waarin de SP een belangrijke rol speelt waar te maken, namelijk een stad met een goed voorzieningenniveau op gebied van sport, cultuur, welzijn, openbare ruimte, zorg en inkomensondersteuning”.

Van Grouw noemde kort de ontwikkelingen die doorgang vinden in de stad:

Zorg,  ondanks de giga-bezuinigingen doet Hengelo het relatief niet slecht; helaas wordt overal voor velen door het Haagse beleid van alles afgebroken. “Hengelo lijkt het niet slecht te doen, we waren ook goed voorbereid, en we vullen zoveel mogelijk de gaten die er door de Rijksbezuinigingen vallen.”

Inkomensondersteuning. “We kunnen ons meten met alle grotere steden, ondanks het feit dat grote groepen het steeds moeilijker krijgen.”

Sport en cultuur; “We houden een cultuurbeleid met voorzieningen en activiteiten in stand ondanks het kaasschaven. Het Twentebad laten we niet vallen. Integendeel, we gaan de komende jaren er fors in investeren. Het skatepark komt uit de verf op de locatie die we van meet af aan het meest geschikt achtten, het Industrieplein achter het station. En door druk van de jongeren zelf is Innocent bij deze meerjaren-bezuiniging gespaard gebleven ondanks eerdere voorstellen daartoe.”

Van Grouw sprak zijn teleurstelling uit naar de oppositiepartijen, met name de VVD en ProHengelo:

“Waar het gaat om warmtenet onttrekken ze zich aan de discussie en gaan niet in op de rapporten van twee deskundige partijen die niet in hun straatje te pas komen. Ze willen nu stoppen met Warmtenet, maar willen daarvoor de rekening van jaarlijks 2.200.000 euro niet betalen. Dat is voor de bühne scoren, met als drogreden dat ze niet accepteren dat stukken vertrouwelijk besproken moeten kunnen worden, waar openbaarheid de gemeente financiële schade zou kunnen berokkenen.

Bovendien komen ze nog eens met voorstellen om een aantal bezuinigingen niet uit te voeren, zonder enige dekking van de financiële gaten die ze daarmee schieten. Dat is pas goedkoop scoren! Onverantwoord!”, Aldus van Grouw.

Met een aantal moties - deels mede ingediend door de SP - werden de voorgenomen bezuinigingen op de Sociale Werkvoorzieningsorganisatie en de bibliotheek verzacht. Het college kreeg de opdracht hier mee te kijken naar de concrete haalbaarheid en alternatieven.

“Ik ben ervan overtuigd dat Hengelo, zoals we in het coalitieakkoord hebben afgesproken, ook de komende jaren een aangename stad blijft om te wonen”, zo eindigde de SP voorman zijn betoog.

Hier in de bijlage de tekst van de beschouwing van de SP fractie in eerste termijn.

Bijlage: