‘Actiecomités tegen huurverhogingen: ‘De eerste 1.000 handtekeningen zijn binnen’

14 maart 2015

Foto: SP Hengelo

In februari startte een actiecomité in Weidedorp. Daar kwam een tweede bij in Groot Driene. Beide comités zijn begonnen deur aan deur handtekeningen op te halen. Inmiddels is er een flink protest aan het groeien onder huurders in Hengelo.

Rob Kolner, lid van het actiecomité Weidedorp: ‘De reacties van de huurders die we spreken zijn in de lijn van wat we verwachten. Veel mensen staat het water aan de lippen. De eerste 1.000 handtekeningen zijn dan ook met gemak binnen. Ook hangen er al veel huurposters voor de ramen. De meeste kunnen ons zo voorrekenen wat de huurverhogingen van de afgelopen jaren voor hen heeft betekend: maandelijks 20 euro huurverhoging dat is over de laatste twee jaren dus bijna 500 euro inleveren. Mensen zijn het zat en willen niet nog eens 4 tot 6 % verhoging erbij. Dat is onredelijk, de miljarden rijksbezuinigingen van Blok worden zo bij de mensen met lagere inkomens opgehaald.’

Bij gesprekken aan de deur blijkt dat er buiten de huurverhogingen veel meer onvrede is. Bijvoorbeeld over het optrekken van de huur voor nieuwe huurders.

Kolner: ‘Nieuwe huurders gaan dan ineens een maandhuur betalen die honderd tot honderdvijftig euro meer is dan de vertrokken huurders. Dat geeft een enorme scheefheid tussen buren, die voor eenzelfde woning verschillende huurprijzen moeten betalen. Het gevolg is dat er nauwelijks nog vrijwillig verhuisd wordt. Iedereen blijft zitten waar ie zit, ook al past de woning niet meer.’