SP vindt avondsluiting Eerste Harthulp ZGT ziekenhuis Hengelo ongehoord

10 januari 2015

SP vindt avondsluiting Eerste Harthulp ZGT ziekenhuis Hengelo ongehoord

De Hengelose SP fractie reageert zeer kritisch op het bericht op de website van TCTubantia
‘Personeelstekort: Ziekenhuis Hengelo 's avonds dicht voor acute hartklachten’

"Het geeft geen blijk van goed bestuur dat na de periode van fusie en jarenlange re-organisaties het ziekenhuis deze vitale dienst in de avonduren niet kan bemensen", aldus fractievoorzitter Floor van Grouw. De SP is dan ook zeer bezorgd over het functioneren van de acute diensten van het ZGT en stelt hierover vragen aan het Hengelose College.

Van Grouw: “Daar waar het gaat over acute hulp willen we in Hengelo niet dat er wel een fysiek ziekenhuis staat, maar er geen noodzakelijke hulp geboden kan worden. Dit is wat wij altijd vreesden. We weten dat ZGT in Hengelo in de toekomst alleen planbare zorg wil gaan
aanbieden, blijkbaar is men zelfs niet in staat de beschikbaarheid van personeel goed te plannen.”
Als voorbeeld zien we ook berichten dat vanwege personeelstekort op de spoedeisende hulp in Almelo deze week de wachttijden enorm zijn opgelopen. (zie een twitterbericht hieronder). Wij vragen het college om samen met omliggende gemeentes met spoed een gesprek met het management en directie van het ZGT te beleggen.”

Vanaf 17.15 uur wachten we op de spoedeisende hulp ZGT Almelo weinig personeel! Weten nog steeds niet hoe lang het kan duren! 21:10 - 8 jan. 2015 “Naast de berichten in de media horen wij zeer bezorgde geluiden van personeelsleden over de wijze waarop het ZGT op dit moment de ziekenhuizen leidt. Deze berichten bevestigen het beeld dat er van goed geplande inzet van personeel op dit moment geen sprake is."
Bijlage: Betreft vragen “acute hulpverlening door ZGT”.