SCHOLIEREN, STUDENTEN EN OUDERS DEMONSTREREN VOOR ONDERWIJS

14 november 2014

SCHOLIEREN, STUDENTEN EN OUDERS DEMONSTREREN VOOR ONDERWIJS

Op vrijdag 14 november demonstreerden ruim 5000 mensen voor studiefinanciering. Minister Bussemaker en de schuldencoalitie van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks willen namelijk de basisbeurs afschaffen en een schuldenstelsel invoeren. “Geweldig dat scholieren, studenten en ouders samen strijden voor onderwijs. Onderwijs is een investering in onze samenleving en moet daarom toegankelijk blijven. Ook voor jongeren die niet toevallig rijke ouders hebben”, aldus ROOD-voorzitter Merel Stoop.

Aan het begin van de middag vertrok er vanaf Den Haag HS een protestmars, georganiseerd door ROOD en JOB (de studentenorganisatie van het mbo). Hierin liepen ruim 500 jongeren mee. De mars eindigde op het Malieveld. Daar ging vervolgens de manifestatie van start. Verschillende politici spraken daar, waaronder minister Bussemaker (onderwijs). Stoop: “Bussemaker kwam haar verhaal doen, maar ze werd door alle aanwezigen terecht uitgefloten. Bussemaker gaat vandaag de geschiedenis in als de sloper van het onderwijs.”

De Tweede Kamer stemde door de meerderheid van PvdA, VVD, GroenLinks en D66 afgelopen week in met het schuldenstelsel. Het plan moet nu nog door de Eerste Kamer. Stoop: “Het is nu aan de mensen in de Eerste Kamer om het schuldenstelsel tegen te houden. Vooral D66 en GroenLinks zouden er verstandig aan doen naar hun achterban te luisteren en het plan tegen te houden.”