SP raadslid Hugo Koetsveld behaalt opnieuw prima resultaat

10 oktober 2014

SP raadslid Hugo Koetsveld behaalt opnieuw prima resultaat

Met opnieuw een opvallend optreden in de Hengelose gemeenteraad heeft Hugo Koetsveld, nieuw SP raadslid, student bestuurskunde in Enschede, een tweede motie binnengehaald.

Op 10 september, bij zijn eerste inbreng als vers raadslid, oogstte hij volle lof van de gemeenteraad bij zijn half uur durende optreden.
Hij wist de raad te bewegen door het ondersteunen van zijn ingediende motie om het personeel van het Hengelose openbaar basisonderwijs (Primato) de gelegenheid te geven om een lid van de raad van toezicht voor te dragen.  Hiermee wordt een krachtiger stem gegeven aan het personeel bij de benoeming van de leden van de raad van toezicht.
Koetsveld onderscheidde zich door vol in debat te gaan en met goede argumenten aanvankelijke sceptici en tegenstanders te overtuigen.

Bestuurders, toezichthouders zonder zakelijke relaties of familiebanden. VVD, Prohengelo, BB tegen!!

Tijdens de raadsvergadering van 8 oktober ging het over integriteit van besturen. Bij de vraag over het benoemen van de raad van bestuur van de Openbare Scholengemeenschap Hengelo, voor het voortgezet onderwijs ging de discussie over het bestrijden van belangenverstrengeling. Iedere fractie was het er over eens dat in dit geval de integriteit van de te benoemen leden van de raad van bestuur boven alle twijfel verheven was. Koetsveld diende daarop een motie in om de discussie hierover wat diepere conclusies te verbinden. Hij stelde namens de SP per motie dat bestuurders en toezichthouders zich dienen te houden aan codes voor goed bestuur. Met name zouden ze zich moeten houden aan het ontbreken van zakelijke banden, familiebanden of vriendschapsrelaties die de objectiviteit van het toezicht zouden kunnen beïnvloeden.

Ook deze motie van Koetsveld werd aangenomen, maar niet door partijen die in de discussie voorop lopen, Pro Hengelo en VVD. Een opvallende uitkomst met voor de SP en Koetsveld een goed resultaat.