h

'Schandelijke chantage Akzo Nobel met chloortreinen'

10 oktober 2014

'Schandelijke chantage Akzo Nobel met chloortreinen'

De SP wil opheldering van staatssecretaris Mansveld over de plannen van AkzoNobel om de staking van werknemers van Akzo in Rotterdam te breken door weer een chloortrein te laten rijden door Nederland. Die trein zou vanuit Duitsland via Deventer naar het Rotterdamse Botlekgebied moeten rijden.

Tot de staking is door werknemers van het concern besloten omdat AkzoNobel weigert in gesprek te gaan met de bonden over een eigen cao. De werknemers staken ook voor meer loon, ze eisen een salarisverhoging van 10 procent. Bij AkzoNobel Botlek werken 200 mensen. Het concern maakt jaarlijks megawinsten bekend, maar de werknemers worden daarin onvoldoende bedeeld.

SP Tweede Kamerleden Ulenbelt en Smaling vragen aan staatssecretaris Mansveld of zij op de hoogte is van het bericht dat AkzoNobel voorbereidingen treft om weer een chloortrein te laten rijden, nu er een tekort aan chloor dreigt te ontstaan vanwege stakingen bij de chloorfabriek in het Botlekgebied.

Daarnaast wil de SP weten of de staatssecretaris vindt dat dit transport is toegestaan binnen het convenant dat AkzoNobel heeft afgesloten met de Rijksoverheid in 2006, waarin duidelijk gesteld wordt dat er alleen uitzonderlijk transport mag plaatsvinden in geval van onderhoud bij de fabriek.  De SP voerde tientallen jaren actie tegen deze gevaarlijke chloortreinen. En met succes. Sinds 2006 is de chloorproductie daar waar de afnemende fabrieken in de buurt staan.

De SP acht deze manier van stakingsbreking in strijd met het internationale stakingsrecht, zoals vastgelegd door de Verenigde Naties. Daarom wil de partij dat de staatssecretaris in gesprek gaat met AkzoNobel om dit mogelijke transport tegen te houden.

De Vakbonden hebben inmiddels verklaard niet te zullen  meewerken aan het lossen van chloortreinen mocht AkzoNobel besluiten deze naar Rotterdam te laten rijden. Ron Vos van FNV Bondgenoten: “Onze leden zijn aan het staken en gaan geen treinen lossen.” Hij noemt het bizar dat AkzoNobel chloortreinen wil laten rijden terwijl het bedrijf aan de andere kant bij de rechter bepleitte dat de productie van chloor vanwege de veiligheid niet naar nagenoeg 0 procent kan worden gebracht. “En dan wel met het chloor over het spoor!?”, aldus de bonden.

Zie ook: SP Rotterdam

Zie ook: RTV Oost

U bent hier