'College moet van Rijn met feiten confronteren'

24 september 2014

'College moet van Rijn met feiten confronteren'

SP fractievoorzitter Floor van Grouw zal in de raadsvergadering van vanavond het Hengelose college verzoeken om open kaart te spelen met staatssecretaris van Rijn. Deze staatssecretaris is volgende week woensdag, 1 oktober op bezoek in Hengelo waar hij spreekt met wethouders uit de regio over de taken die de gemeenten er bij krijgen na 1 januari 2015.

De staatssecretaris wil deze bijeenkomsten, die op zijn verzoek plaatsvinden, gebruiken om van wethouders  mooie voorbeelden te horen over de uitvoering van zijn beleid.

SP fractievoorzitter Floor van Grouw vraagt het college om de staatssecretaris vooral te confronteren met de negatieve kanten van zijn beleid. In de politieke markten die in Hengelo gehouden zijn over de uitvoeringsplannen van dit beleid is duidelijk gebleken dat er door de bezuinigingen grote groepen mensen minder zorg zullen krijgen, dat er bij de jeugdzorg grote onzekerheden zijn over de continuïteit van zorg en dat er grote groepen baanloos aan de kant zullen blijven staan.

Van Grouw: "Deze Staatssecretaris is verantwoordelijk voor megabezuinigingen in de thuiszorg en jeugdzorg die hij laat uitvoeren door de gemeenten. Bovendien is hij bezig honderden verzorgingshuizen te sluiten, wat ook speelt in Hengelo. Dit alles gebeurt met de aanname dat gemeenten dit allemaal wel netjes kunnen doen. In Hengelo zijn we er van overtuigd dat dit op veel plaatsen ten koste gaat van goede zorg voor mensen en fatsoenlijk betaalde banen voor de mensen die in de zorg werken. Ook in Hengelo zullen mensen dat gaan merken.

De staatssecretaris komt nu naar deze regio met de bedoeling mooie voorbeelden te horen van gemeenten die de plannen moeten uitvoeren. Voor de SP Hengelo zit daar niks moois aan. Er wordt veel meer afgebroken dan opgebouwd door het beleid van dit Kabinet. Dus vragen we het college de staatssecretaris met deze feiten te confronteren."

Dit zijn de specifieke vragen die de SP fractie zal stellen:

1. Willen de wethouders bij de staatssecretaris bepleiten dat met name voor de transitie jeugdzorg meer tijd nodig is voor de invoering maar ook dat er extra budget beschikbaar moet zijn om incidenten en ongewenste effecten te repareren of eventueel bijstellingen te kunnen doen?
  2. Zullen de wethouders de ervaringen die we in Hengelo hebben met de huiskamergesprekken ihkv de WMO,  waarbij mensen nu al geconfronteerd worden met de pijnlijke wijzigingen die zij zullen ondervinden, delen met de staatssecretaris en hem ook vragen hoe hij denkt over het feit dat door sluiting van verzorgingshuizen de gemeentes nog meer mensen moeten bedienen met huishoudelijke zorg?