Coalitieakkoord goed ontvangen met de gebruikelijke dissonanten

14 mei 2014

Coalitieakkoord goed ontvangen met de gebruikelijke dissonanten

De bespreking van het programma-akkoord tussen SP, Pvda, D66 en CDA leverde in een uur tijd naast brede instemming ook het bekende en gebruikelijke afkeurende gedrag van de twee grote oppositiepartijen op.

SP fractievoorzitter Floor van Grouw lichtte een aantal zaken uit het akkoord die voor zijn partij van groot belang zijn:

• Aanpak van de transities (= gemeentelijke aanpak van Zorg, de Jeugdzorg en het helpen en begeleiden van mensen naar werk)  inclusief de bereidheid om hiervoor in ieder geval in de eerste jaren extra incidenteel geld ter beschikking te stellen.
  • Aanpak van de armoede en het behouden van ons armoedebeleid
  • Aanpak van de realisering van huisvesting voor de ambtenaren
  • Het skatepark (op het stationsplein voor Metropool)
  • Regie op wonen (betaalbaar wonen)

Van Grouw benadrukte dat de vier partijen over veel zaken hetzelfde blijken te denken, dat ze veel overeenkomsten hebben in de zaken die ze belangrijk vinden: "Voor de SP geldt dat ook: Het zijn vier partijen waarin ik vertrouwen heb dat we elkaar de komende vier jaar zullen helpen om ervoor te zorgen dat we onze doelen zullen bereiken." "Opvallend is ook", zo gaf hij aan, "dat het goed is dat de coalitie is begonnen de hand te reiken naar de oppositie door te vragen om inbreng voor het coalitieakkoord. "

Daar dachten de twee grootste oppositiepartijen blijkbaar heel anders over.

Elk op hun eigen wijze torpedeerden de VVD en ProHengelo het collegeakkoord. Waar de VVD vooral de Pvda onder vuur nam (Waarom ze na verkiezingsverlies toch in het college wilden deelnemen..?) kwam Pro Hengelo niet verder dan schieten met kanonskogels op muggen (CDA moest in Spiegels gaan kijken en de SP pleegde kiezersbedrog...). Bij ProHengelo zijn de druiven blijkbaar heel zuur door het niet deel kunnen nemen in het nieuwe college..

Jansen en Knegt van Pro Hengelo

Floor van Grouw zag hierin slechts een nieuwe bevestiging van het feit dat ProHengelo zich niet kwalificeerde als een betrouwbare partner: "Teksten van de laatste drie dagen zoals: "dictatuur", "liegers en bedriegers" (over CDA, SP), "zeikerd", "papegaai", "plucheklever" (...en ik kan er nog veel meer vinden) helpen niet om hun woorden op andere momenten serieus te nemen en bevestigt de afwegingen die we als fractie eerder hebben gemaakt."

Na de bespreking van het akkoord ligt de weg nu vrij voor de benoeming van het nieuwe college.