Interview in de landelijke ZO krant met Mariska ten Heuw, wethouder in Hengelo

25 november 2013

Interview in de landelijke ZO krant met Mariska ten Heuw, wethouder in Hengelo

Het onderstaande interview is overgenomen uit de ZO krant; Een Beter Nederland; 14e editie; najaar 2013.

Mariska ten Heuw››Wat is de kracht van jullie fractie?
‘Wat de SP vindt verbinden we met onze inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van instellingen of verenigingen. Bijvoorbeeld met enquêtes, buurtonderzoek, gesprekken en het samen voeren van actie.’

››Wat is jouw eigen sterkste punt?
‘Ik sta voor mijn zaak en ben absoluut betrouwbaar. Ook als er moeilijke besluiten genomen moeten worden.’

››Wat vind je nu het belangrijkste om voor te strijden?
‘De SP verzet zich hevig tegen deze bezuinigingen.
De gemeenten moeten straks om financiële reden gaan kiezen of ze dagbesteding voor ernstig gehandicapte kinderen laten bestaan of dagbesteding voor ouderen met bijvoordeeld Alzheimer. Dat soort keuzes is niet menselijk. Daarom is het van het grootste belang dat mensen NU in opstand komen en gemeenten niet opzadelen met deze onmogelijke bezuiniging.’

››Waarom mag in jouw gemeente de SP niet ontbreken?
‘Omdat het de enige garantie is om een sociaal Hengelo te behouden.’

››Door wie wordt het kabinetsbeleid gevoeld in jouw gemeente?
‘Door iedereen! Mensen die werken, mensen met een uitkering, ouders met kinderen, AOW’ers, kleine zelfstandigen.
Maar ook door instellingen: scholen, zorginstellingen, verenigingen. Hengelo heeft in krap vier jaar meer dan 30 miljoen euro bezuinigd. Dat zie je terug in achterstallig onderhoud van het groen en de wegen, plus versobering van heel veel gemeentelijke voorzieningen.’

De volledige ZO-krant