SP Hengelo draagt Mariska ten Heuw voor als lijsttrekker

30 oktober 2013

SP Hengelo draagt Mariska ten Heuw voor als lijsttrekker

Het afdelingsbestuur van de SP afdeling Hengelo draagt huidig wethouder Mariska ten Heuw voor bij haar leden als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart aanstaande. De overige kandidaten in de top 10 zijn een goede mix van ervaring en nieuw talent. Het afdelingsbestuur is zeer tevreden over de kwaliteit van de kandidaten. Het zijn allemaal mensen die de SP zeer toegewijd zijn en staan voor actieve politiek, waarbij het werk in de raad gecombineerd wordt met actie en betrokkenheid in de stad.

Lijsttrekker
Mariska ten HeuwVoor Mariska ten Heuw is het de derde keer dat zij wordt voorgedragen als lijsttrekker. “Ik ben vereerd met mijn voordracht. Ik zal mij maximaal inzetten om de SP in Hengelo naar een goede verkiezingsuitslag te brengen. In de campagne zullen we duidelijk maken dat er op 19 maart echt wat te kiezen valt. Een stem op de SP betekent een maximale inzet op een sociaal Hengelo, waarin bv. voorzieningen en activiteiten in de wijken georganiseerd worden, we mensen met lage inkomens steunen en goede zorg een collectieve verantwoordelijkheid van ons allemaal is.’

Kandidaat wethouder
Ten Heuw is naast beoogd lijsttrekker ook de beoogd kandidaat voor een wethouderspost in een nieuw college. De SP heeft de afgelopen vier jaar in Hengelo laten zien, dat ze in financieel en - qua landelijke politiek - moeilijke tijden in staat is verantwoordelijkheid te dragen. Ook de komende jaren zijn grote veranderingen aan de orde. Gemeenten krijgen er belangrijke nieuwe taken bij en de financiële middelen daarvoor zijn te laag. In Hengelo wil de SP mede bepalen hoe de uitvoering daarvan geschiedt. Ten Heuw is beschikbaar als wethouder, maar ook als raadslid.

Overige kandidaten in de top 10 van de kandidatenlijst
In de top tien is ook plaats voor de huidige fractievoorzitter Floor van Gouw (plaats 2) en de raadsleden Vincent Mulder (plaats 4), Hans van Doren (plaats 7) en William van den Heuvel (plaats 9). Van den Heuvel heeft er in maart 2014 drie raadsperiodes opzitten en wil zich ook op andere maatschappelijke activiteiten richten. Hij heeft aangegeven daarom eerst nieuwe kandidaten een kans te willen geven zich te ontwikkelen. Voor Hans van Doren geldt dat hij sinds de afgelopen raadsperiode met gezondheidsklachten te maken heeft. De beoogde plek op de kandidatenlijst stelt hem in staat het werk voor de SP fractie met zijn herstel in balans te brengen.

Hoogste nieuwkomer op de lijst is student bestuurskunde en voorzitter van de SP jongeren de 22-jarige Hugo Koetsveld. Ook Andries Bruinsma, actief buurtbewoner van de Berflo Es, staat met een vijfde positie hoog op de lijst. Huidig fractievertegenwoordiger Ria Rouwet staat op plek 6.

De top 10 ziet er als volgt uit:

1. Mariska ten Heuw
  2. Floor van Grouw
  3. Hugo Koetsveld
  4. Vincent Mulder
  5. Andries Bruinsma
  6. Ria Rouwet
  7. Hans van Doren
  8. Gerard Vennegoor
  9. William van den Heuvel
  10. John Jeuring

Kern verkiezingsprogramma: SPeerpunten

Tijdens de ledenvergadering van 18 november stellen de leden van de SP ook het verkiezingsprogramma vast. Titel daarvan is “Hengelo blijft sociaal”. Belangrijke SPeerpunten daarin zijn:

• Behoud basis van collectieve voorzieningen per wijk. Accommodaties delen en nadruk op activiteiten.
  • Inzet op werk en participatie. Ondersteuning voor mensen met lage inkomens, eerlijk delen dus. Behoud van voorzieningen voor minima en behoud rechten Wsw-ers;
  • Zorg voor Hengeloërs als verantwoordelijkheid voor ons allemaal, recht op Jeugdzorg garanderen en behoud van een volwaardig ziekenhuis. Banen in de Thuiszorg voor de zorg behouden tegen eerlijke arbeidsvoorwaarden;
  • Geen uitverkoop van publieke taken en voorzieningen. Waar mogelijk marktwerking in de zorg tegen gaan en kiezen voor subsidierelaties;
  • Voldoende sociale woningbouw en goedkope koop;
  • Geen toevoeging van winkels in de stad, inzet op menging van functies in centrum. Lange Wemen met minder commercieel plan is aanvaardbaar.
  • Gratis openbaar vervoer voor 65plus, verbetering fietsvoorzieningen en geen doortrekking van de Laan van Driene en extra aansluitingen op de A1 en A35.
  • Nieuw Masterplan voor Hart van Zuid aangepast aan de huidige (markt)situatie