SP: Gratis met de bus voor 65 plus moet mogelijk worden in meer Twentse steden

15 oktober 2013

SP: Gratis met de bus voor 65 plus moet mogelijk worden in meer Twentse steden

De SP in Hengelo wil de bus gratis houden voor 65 plussers. Bovendien wil de partij dat Hengelo aandringt op uitbreiding naar stedelijke buurgemeenten in Twente.

In Hengelo gaan veel meer ouderen met het openbaar busvervoer dan in andere gemeenten, vanwege het gratis busvervoer voor mensen van 65 jaar en ouder. De SP heeft aan het begin gestaan van de invoering van deze regeling voor ouderen, door het via acties, draagvlakonderzoek en initiatieven mogelijk te maken. Deze regeling staat in deze tijd van heftige bezuinigingen onder druk. Desondanks is er in Hengelo ook volgend jaar gratis busvervoer voor ouderen mogelijk. De nieuwe vervoersorganisatie Synthus, die het busvervoer in Twente van Connexxion overneemt gaat volgend jaar voor alle pashouders het gratis busvervoer continueren. Maar in dit jaar 2014 wordt voor diegene die dat jaar 65 wordt het gratis OV per bus gestopt. Voor de SP kan dit slechts een tijdelijke uitsluiting van deze groep betekenen.

Actie voor gratis busvervoer

SP raadslid Vincent Mulder sprak hierover tijdens de raadsvergadering duidelijke taal: “Voor volgend jaar blijft het mogelijk voor de pashouders om in Hengelo gratis met de bus te reizen. Wij willen dat in een volgend college opnieuw mogelijk maken voor alle 65 plussers.” De SP kreeg ook voldoende steun voor haar voorstel aan het college om het gratis busvervoer voor ouderen ook in andere Twentse gemeenten te bepleiten. Het moet dan mogelijk worden om gratis met de bus naar Almelo en Enschede te reizen. Mulder: “Of de bus ook in de volgende collegeperiode gratis blijft hangt sterk af van de verkiezingsuitslag. Binnen Hengelo moeten er voldoende partijen te vinden zijn die het gratis busvervoer voldoende steunen en daar geld voor vrij willen maken. Voor de SP is dit een van de belangrijke thema’s in de verkiezingscampagne.