ROOD SEIN VOOR MEER GOEDERENTREINEN

27 oktober 2013

ROOD SEIN VOOR MEER GOEDERENTREINEN

rood seinDe SP in Twente roept zoveel mogelijk mensen uit Hof van Twente, Borne, Hengelo en Oldenzaal op om deel te nemen aan de protestmanifestatie op vrijdagavond 1 november in Zutphen, tegen de voorgenomen intensivering van het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland (PHS-GON), waaronder het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Start van de manifestatie is gepland op de IJsselkade nabij het Eethuis om 19.30 uur. Eindtijd circa 21.30 uur. Vanuit Hengelo wordt er verzameld op het station om 18.16 uur en om 18.46 uur per trein te vertrekken richting Zutphen. Organisatie is onder meer in handen van RONA en stichting Spoorhinder.
Laat weten of je mee gaat. Mensen met auto's kunnen zich ook melden om met de auto te gaan. Voor hen geldt verzamelen om 18.30 uur achterkant van het NS station in Hengelo.

Voor alle bewoners langs het spoor heeft dit slechte Kabinetsplan verstrekkende gevolgen voor de leefkwaliteit. Er wordt een zichtbedervend 4 meter hoog geluidsscherm langs het spoor geplaatst maar deze zal trillingsoverlast en risico van gevaarlijke stoffen niet kunnen wegnemen. Daarnaast worden door de frequentietoename van de passerende goederentreinen de spoorwegovergangen bijna onneembaar en blijven dus vaker en langer dicht dan open met alle gevolgen voor bereikbaarheid van vooral hulpdiensten.