Bijdrage SP fractie in het debat over de toekomst van het FBK stadion op 8 oktober 2013 in de gemeenteraad van Hengelo

8 oktober 2013

De kern van de zaak is dat we in Hengelo een stadion hebben dat ons als gemeente jaarlijks 575.000 euro kost. Dit stadion wordt slechts één keer per jaar gebruikt voor een evenement dat ook een stadion van deze omvang nodig heeft.

Er zijn al verschillende pogingen gedaan om het stadion beter te benutten. Tot nu toe allemaal zonder succes. Ook grote organisaties als Atletiek Unie en NOC NSF organiseren niets in dit stadion. Daar bij die 575.000 euro begint het en daar moeten we afwegen of ons dit bedrag waard is. Dit moeten we ook bezien ten opzichte van kosten die we maken voor andere sporten. DAAROM hebben we vorig jaar besloten de bezuinigingsopdracht bij het FBK stadion neer te leggen. Bezuinigingen die elders in de sport worden gevonden (CU) veranderen niets aan het te hoge bedrag dat we nu kwijt zijn voor het stadion.

FBK organisatie is druk om de bezuinigingen in te vullen. Soms op niet al te subtiele wijze.

Wat zijn echter trends sinds 2009:
dalende sponsorinkomsten
dalend aantal toeschouwers (zelfs dit jaar met meer publiciteit dan ooit en prachtig weer een heel slecht gevuld stadion)

niet meer spelend in de hoogste atletiekleague
dalende begroting (gehalveerd) en daarmee ook, als die er al is, een dalende spin off

Als SP hebben we eerder al aangegeven indien de helft van de bezuinigingsopdracht door de FBK organisatie zou zijn ingevuld we willen nadenken over de invulling van deze taakstelling. Letterlijk heb ik toen ook gezegd dat dit bij 190.000 euro ligt (280+100 delen door 2). Dit speelt overigens al vanaf december 2012, nu bijna een jaar later komt 2 dagen voor het uur u weer een nieuwe invulling door FBK: men denkt 200.000 euro te kunnen bezuinigen en aanvullend heeft men opeens geen 100.000 euro subsidie meer maar slechts 50.000 euro. Opeens zegt de FBK organisatie dat er een maand later besloten kan worden terwijl maanden lang werd gezegd: er MOET in oktober besloten worden.
Hoe snel kan het gaan....

In de commissie waren we duidelijk, twee weken geleden waren de mogelijke bezuinigingen veel lager en slecht onderbouwd. De bedragen zijn nu opeens veel hoger en nog steeds zeer matig onderbouwd of beoordeeld op realiseerbaarheid.

We hebben gezegd te willen nadenken over de invulling van de taakstelling als de FBK organisatie de helft invult. Hierbij spelen voor ons 3 aspecten die we zullen wegen:

1.- hoe betrouwbaar/haalbaar zijn de door FBK voorgestelde bezuinigingen?
de echte onderbouwing kennen we nog niet ik "hoor" echter wel van alles
het onderhoud overnemen door vrijwilligers (garanties wie dit gaat doen) moet 30k opleveren
meer huur door de andere gebruikers van het stadion (de atletiekverenigingen) (in combi met voorgaande?) 30k
Harde uitspraken zijn nodig van de atletiekverenigingen dat zij zich hieraan conformeren
Meer huur door de GBK games 40.000 euro, kan dit echt?

2. - hoe levensvatbaar zijn de FBK games in de komende jaren?
Golazo sponsort structureel....neemt risicodragend deel
Er komt een nieuwe hoofdsponsor
Ik wil meer zekerheid over het voortbestaan van de FBK games, staan er al handtekeningen? Dit is belangrijk want zonder FBK games geen evenement in het stadion en misschien zonder FBK games ook geen toegezegde breedtesport evenementen georganiseerd door Golazo in het stadion. zonder FBK games is het de vraag of de vrijwilligers zich blijven inzetten om het onderhoud te doen

Laatste aspect:

3. - waar doet het vinden van het resterende bedrag pijn?

De andere sporters in Hengelo laten zich niet horen. Maar hoe eerlijk is het om wel ja te zeggen tegen de topsport games en ook nee te zeggen tegen andere sporters die bijvoorbeeld dringend extra kunstgras nodig hebben. Hoeveel extra breedtesport zou er mogelijk zijn als we de plannen van FC Twente realiseren en vindt de rugbyclub het niet jammer dat hun accommodatie zeker niet wordt vernieuwd. Hoe eerlijk is het om het geld dat de CU heeft gevonden te steken in de topsport en niet te steken in incidentele wensen vanuit andere sporten. En nu heb ik het alleen nog over het sportdomein en heb ik het alleen over accommodaties.

Ik vind een maand uitstel acceptabel maar dan moet er ook besloten worden. 11 maanden voor het uitwerken van plannen door de FBK organisatie moet genoeg zijn. Dezelfde vragen zijn immers in december toen er 100k extra subsidie gevraagd werd ook al gesteld. Wij vroegen toen al om een onderbouwde meerjarenbegroting. Langer uitstellen zoals het CDA wil vind ik niet correct, 11 maanden is genoeg. Ook andere opties om de bezuinigingstaak te realiseren moeten op enig moment gestart worden. Nu een positief besluit nemen over de FBK games kan ik, zonder de plannen goed beoordeeld te hebben, niet verkopen aan de burgers van Hengelo en zeker niet aan degenen die daarna de te bezuinigen bedragen moeten verwerken.

Ik wil afsluiten met waar ik in de commissievergadering twee weken geleden mee begon. Ook ik heb mooie herinneringen aan de FBK games: de mooiste is de hink-stap-springer Willy Banks die het publiek opzweepte. Ik vind de games een prachtig evenement en ik vind dat jeugdige sporters zich moeten kunnen spiegelen aan topsporters. Er komt echter altijd een moment waarop we moeten oordelen of het huidige evenement (nu dus de FBK games) niet beter vervangen kan worden door een andere invulling.

In voorgaande vergaderingen was er veel verwarring over waar we nu voor kiezen. Om de zuiverheid in de discussie te laten en nogmaals duidelijk maken dat we wat de SP betreft bij dit besluit NIET kiezen tussen FBK en FC Twente heb ik nog het volgende amendement.
Ik wil me aansluiten bij de oproep van het CDA om ongeacht hoe de besluitvorming hierover zal eindigen in gesprek te blijven met FC Twente.

Floor van Grouw
fractievoorzitter SP