SP wil extra inzet aanpak zwerfafval

5 september 2013

SP wil extra inzet aanpak zwerfafval

De SP fractie dringt er bij het Hengelose college van B en W op aan om zich extra in te spannen om het zwerfafval te verminderen. De SP wijst er daarbij op dat het Rijk een bedrag van bijna 100.000 euro beschikbaar stelt voor een dergelijke extra aanpak van zwerfvuil. De SP fractie wijst het college op deze mogelijkheid waar door de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) melding van wordt gemaakt.

SP raadslid Vincent Mulder vindt dat de gemeente snel een aanvraag moet doen om dit geld te kunnen gebruiken. Mulder: "In Hengelo heeft zich in de afgelopen jaren een grote verandering in de inzameling van afval voorgedaan. Via het Diftar systeem wordt meer afval gescheiden en zijn verreweg de meeste huishoudens goedkoper uit. Dan is de extra inzet bij het voorkomen en bestrijden van zwerfafval een prima aanvulling op dit beleid."

De SP vraagt het college om binnenkort de raad te informeren over de gemeentelijke aanpak van het zwerfvuil en de resultaten die daarbij geboekt worden.

De schriftelijke vragen van de SP fractie aan het College