Leden zetten verkiezingsprogramma in de steigers

16 augustus 2013

Leden zetten verkiezingsprogramma in de steigers

Het afgelopen half jaar hebben tientallen leden van de SP in Hengelo de grote thema's voor de raadsverkiezingen van volgend voorjaar intensief met elkaar doorgesproken. Vanaf januari hebben de leden in maandelijkse bijeenkomsten uitgebreid gesproken over hun visie op de stad, de binnenstad, het wonen en de leefbaarheid in de wijken. Daarbij spelen de negatieve factoren als de economische crisis en het Haagse beleid onder de afgelopen kabinetten uiteraard een belangrijke rol.

Emile Roemer in gesprek met SP-ers
Enkele Hengelose leden, begin juli in gesprek met Emile Roemer

SP wil door met sociaal beleid en 'gratis bus 65 Plus'

Ook voor de SP geldt dat sterk rekening moet worden gehouden met de megagrote bezuinigingen die het Rijk al sinds enkele jaren over de gemeenten uitstort en waar onder dit kabinet voorlopig geen einde lijkt te komen. Wat voor SP ers voorop staat is dat alles op alles moet worden gezet om Hengelo sociaal te houden. Daar horen een sociaal armoedebeleid en fatsoenlijk Wmo beleid bij. Ook zal alles op alles moeten worden gezet de Sociale Werkvoorziening te laten functioneren voor het bieden van een werkplek voor mensen die niet bij reguliere bedrijven geplaatst kunnen worden. Het Hengelose verenigingsleven onderscheidt zich zeer positief van andere grote steden. De SP leden vinden dat dit behouden moet blijven. Het maakt de stad en de wijken. Ook geldt voor de leden als zeer belangrijk dat gratis busvervoer voor Hengelose ouderen in stand moet blijven.

De leden beseffen dat de SP haar punten het best kan realiseren door na de verkiezingen de stad weer mee te besturen. De SP zit deze periode voor het eerst in het stadsbestuur en dat is volgens de leden te merken; gezien de bezuinigingen en in vergelijking met andere gemeenten steekt het sociale en economische beleid opmerkelijk positief af. De SP is daar trots op.

De leden zullen zich begin september voor de eerste keer kunnen uitspreken over het samenhangend concept verkiezingsprogramma dat aan de hand van de ledenbesprekingen is opgesteld. Op basis daarvan zal op 18 november tijdens de algemene ledenvergadering het verkiezingsprogramma definitief worden vastgesteld. Dan wordt ook kandidatenlijst vastgesteld en de lijsttrekker voor de verkiezingen officieel gekozen. De voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang.