Henk Kamp en Emile Roemer in Hengelo

5 juli 2013

Henk Kamp en Emile Roemer in Hengelo

Zaterdag 29 juni bezocht VVD minister Henk Kamp zijn ouderlijk huis in Hengelo. Dat dit sinds 1972 het huis van Jean en Ria Rouwet en tevens het actiecentrum van de SP is was de minister al ter ore gekomen. Des te meer interesse had Kamp om dit huis van zijn jeugd te bezoeken en met de bewoners kennis te maken. Toen hij Emile Roemer vroeg om hem te vergezellen zei deze geen nee. En zo gebeurde het dat beide kopstukken van VVD en SP gebroederlijk aan de koffie zaten in het SP Bolwerk aan de Cronjéstraat.

Artikel in TCTubantia ter gelegenheid van het bezoek van Kamp.Dat er door de minister flink herinneringen op gehaald zijn hoeft geen verrassing te zijn. Het huis was nog vrijwel in de staat als waarin Kamp op zijn 16e het huis met zijn moeder en broers verliet. Ook was Kamp uitzonderlijk te spreken over de politicus Rouwet en diens SP. Geen wonder, de partij heeft ook in Hengelo in die meer dan 40 jaar steeds een sterke groei doorgemaakt. De partij bestuurt sinds 2010 de stad mee. Wethouder Mariska ten Heuw, ook aanwezig bij het bezoek en de minister hadden dan ook meer dan één gespreksonderwerpen gemeen. Ten Heuw en Kamp gaan beide over economische zaken vanuit hun bestuursfunctie. Maar wat niemand die beide bestuurders heeft horen praten zal kunnen ontkennen: hun tongval verraadt onmiddellijk hun Hengelose komaf.

Emile Roemer hoort vele Hengeloërs over de crisis en dit Kabinet

Emile Roemer in diskussie voor de Hema

's Middags ruimde Roemer tijd in om bij de vaste standplaats van de SP in de stad - voor de Hema - met verschillende mensen te spreken. En zoals overal in het land ook hier veel mensen die hun zorgen en teleurstellingen uitten over het kabinetsbeleid en de bezuinigingen. De groter wordende werkloosheid, verlies van vaste banen, het moeilijk aan woonruimte komen en de afbraak van de zorg zijn onderwerpen waar mensen niet over uitgepraat raken.

Na de gesprekken in de stad vond er nog een bijeenkomst plaats met Twentse bouwondernemers die Roemer hun visie gaven op oplossingen om uit de crisis te komen. En wat dat betreft verwachten ook deze ondernemers meer van de ideeën en voorstellen van Roemer, dan van de plannen van Kamp.

Emile Roemer in diskussie voor de Hema