Tegen afbraak in de zorg: indrukwekkend lange stoet in Amsterdam

11 juni 2013

Tegen afbraak in de zorg: indrukwekkend lange stoet in Amsterdam

Met vier bussen uit Twente vol boze thuiszorgwerkers en sympathisanten werd op zaterdag 8 juni deelgenomen aan de zorgdemonstratie in Amsterdam. Deze demonstratie was de tweede grote protestbijeenkomst georganiseerd door de vakbond AbVAKabo in samenwerking met de SP. Op 6 april was er een manifestatie in Den Haag

-

In een lange stoet werd door ruim 5000 demonstranten een optocht door de stad gehouden met als bestemming het Oosterpark. Daar werd in de volle zon een programma gepresenteerd dat geopend werd door de voorzitter van de FNV Ton Heerts, die de mensen opjutte te scanderen: 'Handen af Rutte, Handen af Rutte'

Gerard Joling
Slotgast: Gerard Joling

Vanuit Twente waren ook een aantal thuiszorgmedewerkers van de BTKzorg instelling, die een week geleden alle huishoudelijke hulpen een loonsverlaging van 25 % wilden laten tekenen. Op een door de SP snel opgeroepen ABVAKabo bijeenkomst werd door de bondsregiobestuurder Jan Willem Le Febre de werknemers op het hart gedrukt geen loonsverlaging te tekenen, ondanks intimidatie met ontslagdreiging van de kant van BTK.

rechts wethouder Mariska ten Heuw

De aanwezige demonstranten konden bij vertegenwoordigers van verschillende politieke partijen terecht om hun zorgen te uiten. Na afloop durfde alleen de VVD zich nog steeds voorstander te noemen van de aangekondigde maatregelen om 50.000 thuiszorgmedewerkers te ontslaan en dus de zorg voor 180.000 mensen af te breken.

kleurig en zonnig Oosterpark
lange stoet van duizenden demonstranten

Bezuiniging op thuiszorg zal zorgkosten doen stijgen.
Zorgmedewerkers voeren actie voor goede zorg.