h

SP blij met realisme samenwerking netwerkstad, maar wijst noodzaak luchthaven en noordtak Betuwelijn af

19 juni 2013

SP blij met realisme samenwerking netwerkstad, maar wijst noodzaak luchthaven en noordtak Betuwelijn af

William van den Heuvel"Het is een goede zaak om gezamenlijk strategisch te gaan programmeren en te stoppen met onderlinge concurrentie. Ook is het goed dat wordt erkend dat de tijd van de grootschalige uitbreidingen voorbij is." Zo begon SP raadslid William van den Heuvel zijn inbreng op de discussie over de ontwikkelde plannen voor de Twentse samenwerking Netwerkstad, tussen Almelo, Borne, Enschede, Oldenzaal en Hengelo. In dit gebied wonen ruim 365.000 mensen.

Veel minder te spreken was van den Heuvel over de gezamenlijke tekst over Vliegveld Twente. De SP wil niet dat Hengelo de tekst onderschrijft waarin de ontwikkeling van de luchthaven als essentiële voorziening wordt omschreven. "Hengelo moet vasthouden aan het uitgangspunt dat er geen cent overheidsgeld naar de luchthaven gaat.", aldus van den Heuvel. Verder drong hij aan op het afwijzen van een spoorlijnvariant, twaalf jaar geleden al wel beschreven als Noordtak Betuwelijn, die nieuw aangelegd door de Achterhoek en Twente zou moeten lopen. Volgens de SP moet de oplossing van de druk van steeds meer goederentreinen noch gezocht worden in een nieuw stuk Betuwelijn door Twente, noch door intensivering van het vervoer over bestaand spoor. Wat wel moet gebeuren is het eindelijk doortrekken van de peperdure bestaande Betuwelijn naar het oosten in Duitsland. Ook moet de oplossing worden gezocht in het containervervoer over water, vanuit Rotterdam via kustvaart naar havens als Antwerpen, Hamburg en Bremen en via de binnenlandse vaarwegen als het Twentekanaal. Daar zou wat de SP betreft heel Twente zich volop voor moeten inzetten.

dossier Betuwelijn
Schrappen Noordtak open nieuwe discussie Betuwelijn
Bewoners Hengelo in actie tegen ontwikkeling luchthaven
Protest tegen luchthaven Twente in 2012

U bent hier