Klachten bewoners over Serreuitbouw Emmaflat

29 juni 2004

Klachten bewoners over Serreuitbouw Emmaflat

De bewoners van de ouderenflat aan de Emmaweg in Hengelo hebben zich bij St. Joseph beklaagt over het haperende ventilatiesysteem van de serre achter hun flat. Sinds de glazen aanbouw twee jaar geleden is geplaatst heeft het automatische "computergestuurde" systeem waarbij ramen open en dicht gaan niet of slecht gewerkt.

Diverse malen hebben de bewoners bij St. Joseph hierover aan de bel getrokken, maar nu zijn ze het zat en dreigen met de huurcommissie.

Met name de bewoners van de hoogste etage ondervinden hier veel overlast van. "De kookluchten van alle keukens van de flat komen in de serreruimte te hangen, met name onder het dak" aldus Rene Boermans, een van de bewoners die de brief aan St. Joseph ondertekende. "In de zomer is het helemaal niet te harden; en de slaapkamers ventileren allemaal op de serre."

Hieronder de inhoud van de brief aan Sint Joseph

Aan: de directie van St. Joseph
Paul Krugerstraat
Hengelo

28 juni 2004

Betreft: ventilatie serre Emmaflat

Geachte directie,

Twee jaar geleden is aan de achterzijde van onze flat een glazen serre bijgebouwd, waarvan de hoofdventilatie moet worden geregeld via een automatisch systeem, waarbij de ramen bovenin open en dicht moeten kunnen.
Dit systeem heeft vanaf het begin vele malen gehaperd. Er is door ons veelvuldig bij u en de technische dienst melding van gemaakt. Helaas hapert de ventilatie nog steeds, zodat we op dit moment weer te maken hebben met veel benauwdheid en hoge vochtigheid.
Met name bij warm weer -zoals nu het geval is - zijn ook binnenshuis de ventilatiemogelijkheden zeer beperkt. Immers de slaapkamers bevinden zich aan de achterzijde. Ventilatie via de ramen geeft veel warmte en benauwdheid naar binnen toe.
We wijzen u erop dat dit voor alle ouderen, bewoners van deze Emmaflat, zo langzamerhand een onhoudbare situatie wordt. Deze week kregen we te horen dat pas over anderhalve week de ramen weer open zouden kunnen.
We vragen u dan ook met klem al het mogelijke te doen om het ventilatiesysteem optimaal te laten functioneren.
Anders zullen we ons genoodzaakt zien om een klacht bij de huurcommissie in te dienen en huurverlaging te eisen.

We wachten met spoed op uw antwoord en het verhelpen van de technische problemen.