Kaderleden volgen college Economie

4 februari 2013

Kaderleden volgen college Economie

Drie zaterdagen volgden een aantal kaderleden van onze afdeling de colleges van prof. dr. Kleinknecht over economie, globalisering en de kredietcrisis. Kleinknecht is hoogleraar Economie van Innovatie aan de TU Delft. Op uiterts heldere manier passeerden het ontstaan van de (onnodige) crisis, de internationale economie/globalisering, macro- en micro economie, het belang van ontslagrecht bescherming en arbeidsmarktbeleid de revue.

SP kaderleden volgen college

Hoe rechts beleid economisch herstel belemmerd

Dat de oorzaak van de crisis mede te maken heeft met de ongebreidelde graai- en bonuscultuur op de wereldwijde financiële markten is voor iedereen wel duidelijk. Net als de arrogantie van de banken die, mochten ze door verkeerde investeringen en speculaties omvallen, zich altijd gesteund weten door de overheid. Prof. Kleinknecht wist de aanloop naar de kredietcrisis en haar gevolgen haarfijn uit te doeken te doen.

Prof. dr. KleinknechtDat economie een vooral rechtse aangelegenheid is en de meesten van hen een rechtse benadering voorstaan is geen nieuws. Dat het ook anders én beter kan wist Kleinknecht feilloos aan te tonen. Hoe de aanpak van Rutte I en II en de voorgaande kabinetten alleen voordelen voor rechts oplevert en een aantal mythes op populistische wijze in stand houdt. Zo verklaarde de hoogleraar waarom de BTW verhoging vooral nadelig is voor de lage inkomens. Zij besteden namelijk het grootste deel van hun inkomen, de hogere inkomens besteden in verhouding slechts een klein deel en sparen/investeren. En daarover betaal je geen BTW…

Dat de overheid in tegenstelling tot de absurde bezuinigingsdrift van ons kabinet juist moet gaan besteden, geld in de economie moet brengen en dat loonmatiging alleen tot doel heeft werknemers bang te maken en hun onderlinge solidariteit te breken werd aan de hand van rekenmodellen en grafieken verduidelijkt. Juist loonmatiging levert nog meer spaargedrag op waardoor er minder bestedingen gedaan worden en de economie niet op gang komt.

Grote verbazing was er toen Kleinknecht het NAIRU-principe ter sprake bracht. De Europese Centrale Bank dient de inflatie te beteugelen binnen Europa. In de praktijk betekent dit dat de ECB ingrijpt als het te goed gaat met een land, dus lage werkeloosheid, acceptabele lonen en hoge inflatie….. Dit principe houdt kunstmatig de werkeloosheid in stand (in NL op 5%). De rechtse economen noemen dit zelfs ‘natuurlijke werkeloosheid’ want volgens hen is een hoge werkeloosheid juist goed en een deel van de oplossing van de crisis.

Al met al uiterst leerzame en verhelderende colleges waardoor wij SP-ers de rechtse aanpak beter kunnen duiden en gefundeerd van socialere én economisch betere alternatieven kunnen voorzien.

John Jeuring