ROOD Hengelo in actie voor studiefinanciering

18 december 2012

ROOD Hengelo in actie voor studiefinanciering

De Hengelose afdeling van ROOD, jong in de SP, zal vanaf deze week op middelbare scholen in Hengelo actie voeren voor behoud van de studiefinanciering voor studenten. De SP-jongeren zijn het oneens met de voorgenomen bezuinigingen hierop en zullen dit onder de aandacht brengen van Hengelose scholieren.

Rood in actie

Woordvoerder Hugo Koetsveld: “Door de afschaffing van de studiefinanciering zullen studenten veel moeten gaan lenen. Het kabinet is dus van plan om studenten met een forse schuldenlast van gemiddeld 30.000 euro op te zadelen. Veel jongeren zien daarom af van doorstuderen. Daarnaast worden studenten ook nog op kosten gejaagd door de afschaffing van de OV-studentenkaart. Door deze maatregelen komt de toegankelijkheid van het onderwijs is in het geding.”

Tijdens de acties worden er foto’s ingezameld van scholieren die zich voor onderwijs in willen zetten. Zij gaan op de foto met hun toekomstige studieschuld. Koetsveld: “Scholieren van nu worden de dupe van het onderwijsbeleid van Rutte II. Studeren dreigt weer een elite-hobby te worden. Daarom is actie nu hard nodig.”

Vanaf deze week zullen de jongeren van ROOD op verschillende middelbare scholen in Hengelo aanwezig zijn om te praten met scholieren en hun op de foto te zetten met hun geplande studieschuld.