Voorlopig nog niet meer goederentreinen
Voorlopig nog niet meer goederentreinen
Dat de val van het kabinet Rutte (VVD-CDA-PVV) het zware tij net op tijd weet te keren bleek al bij het speciaal onderwijs, bij de pgb's en bij de Wet Werken naar Vermogen, waarbij 90.000 banen geschrapt dreigden te worden.
Er is hoop dat na 12 september er in Den Haag een nieuwe wind kan gaan waaien met een kabinet waar het liefst de SP deel van uit zal maken. Zo ook voor het voorstel om over de Twente- en IJssellijn het aantal goederentreinen met vele tientallen per dag te gaan verhogen. SP afdelingen langs deze spoorlijnen, waaronder die in Hengelo, voeren al jaren actie tegen de dreiging van de overlast en de gevaren van meer goederenvervoer over spoor of over de weg. Zij pleiten voor het intensiveren van het vervoer over water, via binnenvaart en kustvaart.
Het RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking) is voorzichtig optimistisch over het voorlopige uitstel wat volgens haar een afstel meer in het zicht brengt. De intensivering van het goederenvervoer in Oost Nederland zou het gevolg worden van het zogenaamde 'spoorboekloos' rijden van treinen in de randstad, het zogenaamde PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer).