Overlast en onrust onder huurders Hengelose Es

26 april 2012

Overlast en onrust onder huurders Hengelose Es

Woningen in de Hengelose Es gestript in afwachting van sloop.Bewoners in de Hengelose Es zijn niet te spreken over de verslechterde leefbaarheid in hun buurt. Door de aangekondigde sloop van 243 eengezinswoningen is een groot deel van de leegstaande woningen gestript en sloopklaar. Dat betekent dat de tuinen en de omgeving rond de woningen een verloederde aanblik biedt.

Bewoners die nog geen andere woning hebben gevonden wonen nu al maandenlang in een gribusbuurt. De SP fractie heeft hierover het Hengelose college van B en W gevraagd om met Welbions snel tot overeenstemming te komen over een nieuwbouwplan voor de wijk. De afspraak is dat Welbions de woningen pas kan gaan slopen als er een goed plan voor een nieuwe wijk ligt, waarbij ook een deel van de bewoners weer terug kan keren.

Aanzicht gestripte woningen.

In de omringende flats in dit gebied zijn bewoners flink opgeschrikt door de afrekening van het energieverbruik van vorig jaar. Tientallen bewoners meldden na onderzoek van de SP hulpdienst klachten over torenhoge rekeningen, tot soms honderden euro's meer op de jaarafrekening. Een eerste inventarisatie leert dat er vorig jaar bij de blokverwarming nieuwe ketels zijn geplaatst en dat in de meeste gevallen ook de radiatormeters zijn vervangen.

Flatwoningen aan de Voermanstraat waar mensen zitten met te hoge stookkosten

Bewoners die aantoonbaar zuinig verwarmd hebben worden nu plots geconfronteerd met energiekosten van tientallen euro's meer per maand. Inmiddels heeft de SP Hulpdienst bij Welbions aan de bel getrokken en heeft de raadsfractie ook het college gevraagd bij de woningcorporatie aan te dringen op snelle en gecorrigeerde herberekening voor alle flatbewoners.

Oproep om hoge stookkosten te melden