Demonstratie Malieveld in Den Haag

5 april 2012

Demonstratie Malieveld in Den Haag

Donderdag 22 maart werd er op het Malieveld in Den Haag opnieuw gedemonstreerd tegen de afbraakplannen van het kabinet voor de Sociale Werkvoorziening, Wajong en Bijstand. Meer dan 15.000 mensen voornamelijk afkomstig uit de sociale werkplaatsen van overal uit het land hadden gevolg gegeven aan de oproep van de bonden ABVAKABO en CNV.

Demonstratie tegen afbraak sociale werkvoorziening

Ook uit Hengelo hadden enkele tientallen SP leden zich aangemeld voor het busvervoer dat door FNV Bondgenoten was georganiseerd om de actie te ondersteunen. Ook de Hengelose wethouder Mariska ten Heuw van Sociale Zaken was namens het Hengelose gemeentebestuur aanwezig om protest aan te tekenen tegen deze dramatische plannen die de gemeenten dwingen om zwaar te bezuinigen.

Wethouder Mariska ten Heuw namens B&W van Hengelo op het Malieveld

Op het Malieveld werden de demonstranten toegesproken door o.a. Henk van der Kolk van FNV Bondgenoten en Agnes Jongerius van de FNV. Ook vertegenwoordigers van de politieke partijen waren aanwezig, onder wie Emile Roemer, die door mensen van de SW zelf werden ondervraagd naar hun standpunt over de nieuwe Wet Werken naar Vermogen. Vooral het verhaal van Roemer kon rekenen op grote instemming van de demonstranten: “Deze asociale wet die vele tienduizenden mensen hun werk gaat afnemen moet van tafel, want armoede werkt niet”.

Zie hier een impressie, door een demonstrant uit Hengelo gemaakt:

Hier de inbreng van Emile Roemer: