Honderden in protest in Hengelo tegen plannen Rutte en de Krom

29 februari 2012

Honderden in protest in Hengelo tegen plannen Rutte en de Krom

Rond de 500 demonstranten, waarvan het merendeel werknemers van Twentse Sociale Werkvoorzieningsbedrijven kwamen bij het Hengelose stadhuis bijeen om het protest tegen de plannen van het kabinet. Die plannen houden volgens de organiserende vakbond AbvaKabo het verlies in van rond de 70.000 banen voor mensen met een arbeidsbeperking.

swb'ers in actie voor werk

Rond de honderd vijftig medewerkers van het Hengelose SW bedrijf SWB vertrokken in een stoet vanaf hun bedrijf aan de Wegtersweg met tromgeroffel richting het stadhuis. Daar aangekomen voegden ze zich bij de honderden met bussen aangevoerde werknemers van DCW uit Enschede, Topcraft uit Losser, Denekamp en Oldenzaal en Soweco uit Almelo.
Marike Langenbeek van de AbvaKabo sprak de menigte toe en lichte de eisen van de vakbond toe:
• geen verlies van arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking;
• maximale toegankelijkheid van de reguliere arbeidsmarkt voor mensen met een arbeidsbeperking;
• mensen met een arbeidsbeperking moeten worden beloond met op zijn minst het wettelijk minimumloon: loonkostensubsidie in plaats van loondispensatie;
• geen bezuiniging op de begeleiding van mensen met een arbeidsbeperking; en
• een fatsoenlijke cao.

swb'ers in actie voor werk

Gerard Veldhuis, lid van de OR van Topcraft legde SP wethouder Mariska ten Heuw een verklaring voor en riep de wethouder op om de gemeentebesturen in de omliggende gemeenten te vragen hetzelfde te doen als het Hengelose College, namelijk protest aantekenen tegen de voorgenomen bezuinigingen op de sociale werkplaatsen bij het Rijk.

wethouder Ten Heuw spreekt de actievoerders toe

Namens het Hengelose college tekende wethouder ten Heuw een verklaring die de eisen van de vakbond kracht bij zet. Bovendien gaf ze aan dat ze op 22 maart namens het Hengelose college zal deelnemen aan de landelijke manifestatie in Den Haag, waar deze regionale manifestatie de opmaat voor vormt. Onder applaus werd de oproep ontvangen om met zijn allen op te trekken naar Den Haag.

swb'ers in actie voor werk swb'ers in actie voor werk swb'ers in actie voor werk swb'ers in actie voor werk stadhuisplein vol actievoerders