Jan Heerdink onderscheiden met de Zilveren Tomaat: "Zonder Jan geen SP!"

27 januari 2012

Jan Heerdink onderscheiden met de Zilveren Tomaat: "Zonder Jan geen SP!"

Tijdens een drukbezochte nieuwjaarsbijeenkomst in het sfeervolle café van poppodium Metropool is de Hengelose SP er van het eerste uur Jan Heerdink onderscheiden met de Zilveren Tomaat. Heerdink kreeg deze onderscheiding opgespeld door SP Tweede Kamerlid Sadet Karabulut. Hij is in de 40 jaar SP in Hengelo de motor geweest in de afdeling. Zijn tomeloze inzet werd door iedereen in de zaal erkend en gewaardeerd met een groot applaus.

Jan Heerdink

Tijdens deze feestelijke avond kwamen diverse mensen aan het woord die zich, ieder op hun eigen manier, inzetten voor een betere samenleving. Ook was er ruimte voor ontmoeting en kennismaking onder de muzikale inbreng van de Hengelose band Slow Rain.

De afdelingsvoorzitter in gesprek met Sadet Karabulut

Afdelingsvoorzitter Vincent Mulder opende de avond en er volgde een vraaggesprek met Sadet Karabulut. Zij is onder andere woordvoerder sociale zaken, en de trekker van de campagne Armoede Werkt Niet en sprak over de situatie in de sociale werkvoorzieningen. Veel sociale werkvoorzieningen zullen de deuren moeten sluiten als het kabinet de bezuinigingen hierop doorzet, met het verdwijnen van duizenden banen tot gevolg. Ze prees ook de onverschrokken strijd van een andere groep werknemers die de klappen van de eurocrisis dagelijks voelen, de schoonmakers.
Sprekend over het alternatief dat de SP voorstaat sprak ze de hoop uit dat de samenwerking tussen verschillende linkse partijen die de afgelopen tijd opbloeit, doorgezet kan worden en dat dit kan leiden tot een sociaal alternatief voor de huidige regering.

Gerard Veldhuis verteld over de situatie bij Topcraft

Vervolgens spraken twee AbvaKabo bondskaderleden Gerard Veldhuis, OR lid bij Topcraft en Louis Rolevink, van de DCW Enschede over de situatie bij hun sociale werkvoorziening. Gerard strijdt al geruime tijd voor het openhouden van de sociale werkplaats TopCraft. In Denekamp, Oldenzaal en Losser dreigt sluiting, waartegen de honderden werknemers met de vakbond en de steun van de SP tegen strijden. Louis Rolevink zet zich in voor het voortbestaan van de Enschedese sociale werkplaats DCW. Beiden vertelden over hun ervaringen en over de stemming onder de werknemers die hun baan dreigen te verliezen.

De Hengelose SP-wethouder Mariska ten Heuw bracht het publiek op de hoogte van de strijd van het college tegen de bezuinigingen. Ze noemde het de grootste verdienste van het college dat veel voorzieningen in Hengelo, ondanks het schrale kabinetsbeleid, in stand gehouden worden. Toch gaf ze aan dat ook zij de kille maatregelen van het kabinet deels uit zal moeten voeren, omdat de gemeente niet alles op kan vangen. “En dat is erg moeilijk en pijnlijk”, voegde Ten Heuw daar aan toe.

Ook de skatewerkgroep was uitgenodigd om te vertellen over de ontwikkelingen van het skatepark in Hengelo. Marco Matic en Tjeerd Derkink illustreerden waarom de nu gekozen locatie van de Bataafse Kamp het meest voldoet aan de eisen en mogelijkheden voor een centraal skatepark in Hengelo. Aan de hand van diverse dia’s lieten ze zien dat de stad veel mooier, veiliger en leuker wordt met een skatepark, dat ook de functie zal hebben van ontmoetingsplek voor en tussen alle generaties. Juist de locatie centraal in de stad heeft de mogelijkheid voor dat verbinden van jong en oud.
Tenslotte werden Monique Engelbertink van het project 1000 Jongeren en Egbert Dijkman van zijn vrijwilligersproject tuinieren voor de voedselbank. Beide richten zich op het begeleiden van mensen met minder kansen en mogelijkheden tot werk of een zinvolle bezigheid.

Hoogtepunt van de avond vormde de onderscheiding met de Zilveren Tomaat die Jan Heerdink opgespeld kreeg door Sadet Karabulut. Voor zijn ongelofelijke inzet voor de SP, al veertig jaar lang. “Jan is de SP” en “Zonder Jan was de SP in Hengelo nooit zover gekomen”, waren veel gehoorde reacties uit de zaal