Massaal protest tegen frontale aanval op de sociale werkvoorziening

12 december 2011

Massaal protest tegen frontale aanval op de sociale werkvoorziening

Met bussenvol uit het hele land stroomden de Brabanthallen in Den Bosch vol. Een geschat aantal van 6.500 activisten waaronder duizenden werknemers uit de sociale werkvoorziening namen deel aan dit door de SP georganiseerde protest tegen de plannen van dit kabinet met de zwakste groepen uit de samenleving.

Getekende werkhandschoenen 'Keten van Solidariteit' hingen overal rond de manifestatie

ook duizenden werknemers uit de Sociale werkvoorziening present

Ook een flinke delegatie uit Hengelo was present, met veel steunbetuigingen in de vorm van werkhandschoenen, alle getekend door mensen die de actie-eis ondersteunen: 'Wij willen Werk, geen Armoede!'

Mariska ten Heuw in actie

Een van de deelnemers was ook Mariska ten Heuw, die met haar positie als wethouder Sociale Zaken in Hengelo als geen ander weet wat er met deze plannen van het kabinet boven de hoofden hangt van mensen in de sociale werkvoorziening, de bijstand en de Wajongers. Ze maakt zich zichtbaar kwaad als staatssecretaris de Krom tijdens de manifestatie beweert dat dit kabinet geen 60.000 mensen uit de sociale werkvoorziening wil jagen. Ten Heuw: "Kijk maar naar TopCraft in Oldenzaal en Dinkelland, daar vliegen de mensen er nu al uit. Dit kabinet draait een goede sociale werkvoorziening de nek om. In den Haag vinden ze dat veel minder mensen dan voorheen in aanmerking mogen komen voor een werkplek binnen de sociale werkvoorziening. Ze gaan er van uit dat die mensen wel bij gewone bedrijven aan de slag kunnen. Dat dat niet zomaar kan vindt dit kabinet niet hun probleem, maar gooien ze over de schutting bij ons, de gemeente."

Emile Roemer spreekt de mensen toe

Aan het slot van de manifestatie sprak SP leider Emile Roemer de mensen vol strijdbaarheid toe: Vorig jaar waren er duizend mensen in protest. Nu zijn het er al meer dan 6.000. U ziet, het verzet neemt met rasse schreden toe. En wij gaan door! Als het moet komen we de volgende keer met honderdduizend naar den Haag. In zijn toespraak riep Roemer staatssecretaris De Krom op om zijn mooie woorden – dat wie werken wil, moet kunnen werken – ook daadwerkelijk waar te maken. ‘Als de staatssecretaris het echt zo goed wil regelen, dan zorgt hij dat de banen in de sociale werkplaats gegarandeerd blijven. En als hij het echt wil, dan zorgt hij dat de begeleiding blijft bestaan en dat mensen die werken naar vermogen ook fatsoenlijk betaald krijgen!’

We gaan door, als het moet met 100.000 man
Hengelose SWB medewerker Jan van Raalte in de Berflo Tribune