SP: collectief inkopen van energie kan minima helpen

24 oktober 2011

SP: collectief inkopen van energie kan minima helpen

De SP wil dat in navolging van Enschede ook de gemeente Hengelo kijkt of er mogelijkheden zijn om, door bijvoorbeeld collectief inkopen van energie, bepaalde doelgroepen te helpen te besparen op de "vaste lasten". Een doelgroep zou bijvoorbeeld zijn: de mensen in Hengelo die van een minimuminkomen moeten rondkomen. Daarom vraagt de SP het Hengelose college om zo mogelijk aan te sluiten bij initiatieven in de regio of om zelf dergelijke initiatieven te nemen.

Floor van GrouwVoor SP fractievoorzitter Floor van Grouw wordt het steeds meer duidelijk dat het huidige kabinetsbeleid met een stapeling van bezuinigingen ertoe leidt dat vooral de zwakkeren in de samenleving het steeds moeilijker gaan krijgen. Daarom is het noodzakelijk om naar verschillende mogelijkheden te kijken om juist voor die mensen verlichting te bieden. Een collectieve inkoop van goedkopere energie zou zo'n mogelijkheid kunnen zijn.
In Enschede zoekt men dat met name in groene energie.

Van Grouw: "Als zou blijken dat groene energie goedkoper kan worden ingekocht voor een groep van mensen met de laagste inkomens, dan zou dat mes ook nog eens aan twee kanten snijden. Maar uiteindelijk gaat het om de vraag hoe de gemeente verlichting kan bieden voor diegenen die de Haagse bezuinigingen het meest treft. Voor bepaalde groepen is er al een collectieve verzekering afgesloten, die daardoor ook goedkoper is. Als dat met energie kan, dan is dat natuurlijk ook een goede stap."

Wat de SP betreft past het kunnen deelnemen in een collectief dat gemeenschappelijk energie inkoopt bij het in stand houden van sociaal. Maar misschien zijn er ook nog andere mogelijkheden.