SP wil automatische terugbetaling aanschaf ID kaart

14 september 2011

SP wil automatische terugbetaling aanschaf ID kaart

Tijdens de raadsvergadering van 13 september heeft de SP fractie er bij het college op aangedrongen om de mensen die onterecht voor een ID kaart hebben moeten betalen automatisch dat bedrag van € 42,95 terug te betalen. Het college heeft toegezegd snel met een reactie te zullen komen. De fracties van PvdA en D66 sloten zich daarbij aan.

William van den HeuvelAfgelopen vrijdag besloot de Hoge Raad dat gemeenten geen geld meer mogen vragen voor een ID-kaart en dat mensen die in de afgelopen tijd een identiteitskaart aangeschaft hebben, de kosten daarvan terug kunnen krijgen. Een aantal gemeenten heeft daarop besloten dat geld automatisch terug te geven. De SP vindt dat Hengelo dat voorbeeld moet volgen.

Op de website van de gemeente Hengelo is te lezen dat de kosten van de ID-kaart alleen terugbetaald worden als mensen een bezwaarschrift indienen tegen het besluit dat ze geld moesten betalen voor hun kaart, en als de kaart in de afgelopen zes weken is aangeschaft. 'Dat is veel te omslachtig' vindt SP-raadslid Wiliam van den Heuvel. 'Voor de mensen die het geld terug kunnen krijgen, en ook voor de gemeente zelf die de bezwaarschriften in behandeling moet nemen en moet beoordelen. De kosten daarvan zouden weleens hoger kunnen zijn dan het bedrag dat bespaard wordt doordat niet iedereen een bezwaarschrift zal indienen.'

De SP fractie heeft aan het college van B en W voorgesteld het voorbeeld te volgen van gemeenten als Raalte en Capelle aan de IJssel die het geld terugbetalen zonder dat de mensen erom hoeven te vragen. ook wilde van den Heuvel weten waarom Hengelo de terugbetaalperiode beperkt tot zes weken. Hij wees erop dat Amsterdam en Tilburg iedereen terugbetalen die de kaart heeft aangeschaft na oktober 2010 en dat Deventer zelfs terug gaat tot augustus 2010.

De vragen van William van den Heuvel
SP blij met mogelijk gratis id-kaart