Ketting van Solidariteit groeit

4 september 2011

Ketting van Solidariteit groeit

Er is bijzonder spontaan en massaal gereageerd op het aanbod om solidariteit te betuigen met de medewerkers van de Sociale Werkvoorziening, die van de SWB in Hengelo in het bijzonder. Reeds 500 werkhandschoenen zijn van een hartekreet of een handtekening voorzien om de mensen die een beschutte werkplek nodig hebben die te kunnen laten houden.

actiekraam in het centrum van Hengelo

Op 8 juni werd het voorstel voor dramatische bezuinigingen in de Sociale Werkvoorziening door de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) verworpen. Daar demonstreerden toen meer dan 5.000 mensen onder aanvoering van SP en de vakbond. Desondanks besloot dit Kabinet om met deze boze plannen door te gaan en wil binnenkort met meer helderheid komen. Het Kabinet wil 30.000 arbeidsplaatsen in de Sociale Werkvoorziening schrappen. Daarmee draait ze de sociale werkplaatsen in feite de nek om. Tegen dat plan verzetten mensen zich dus massaal zo blijkt ook nu weer. De SP gaat de komende weken door met het bouwen aan de Keten van Solidariteit en Verzet.

Hengelo staat niet alleen: gemeenten zeggen nee tegen bestuursakkoord