Doorbraak Voortgezet Onderwijs in Hengelo: nieuwe scholen

22 september 2011

Doorbraak Voortgezet Onderwijs in Hengelo: nieuwe scholen

Het heeft jaren geduurd, maar eindelijk is er doorgepakt: er komt een nieuw gebouw voor het VMBO in Hengelo. Maar het gaat niet alleen om nieuwbouw VMBO. Gelukkig niet. Het gaat om betere huisvesting voor een groot deel van het Voortgezet Onderwijs in Hengelo. De nieuwbouw VMBO in het Medaillon is wat de SP betreft zeker niet het mooiste deel van alle plannen. Het beste deel is misschien wel de nieuwbouw voor het Twickelcollege, nu eindelijk mogelijk gemaakt als belangrijk onderdeel van het akkoord dat bereikt is..

Floor van GrouwDe scholenhuisvesting heeft een lange geschiedenis die begint bij het zogenaamde plan Kristenbos. Hengelo en Borne wilden hier samen een concentratie van scholen realiseren. Dit plan was wat de SP betreft een slechte megaclustering: de SP vindt het belangrijk dat scholen in grootte overzichtelijk blijven maar ook dat er rekening wordt gehouden met het type onderwijs dat bij elkaar wordt gebracht. Het bij elkaar stoppen van massa's scholieren van verschillend onderwijsniveau zou niet leiden tot een rustige en gezonde leeromgeving. De plannen voor Kristenbos waren te groot (meer dan 2000 leerlingen), te massaal en er zouden teveel verschillende scholen op één terrein komen. Het plan Kristenbos bevatte wel één positief element: Openbaar onderwijs en Bijzonder onderwijs zouden hier vergaand gaan samenwerken. Gelukkig trok Borne, vanwege financiële problemen, de stekker uit het plan Kristenbos.

Hengelo ging daarop nieuwe plannen maken. Een nieuw VMBO op het Medaillon. De schaal werd iets kleiner (1500 leerlingen) en het zou alleen VMBO huisvesten dus minder verschillende groepen. Ook deze plannen pasten niet in de ideeën die de SP heeft over het onderwijs. Een school moet ook gevoelsmatig een veilige omgeving bieden: kleinschalig en met scholieren die als groep bij elkaar passen. Voor het VMBO zou dit dan betekenen dat er twee gebouwen op verschillende lokaties moeten komen, één voor de sector techniek en één voor de sectoren economie en zorg/welzijn. Daarnaast kan de theoretische leerweg dan zelfstandig worden gehuisvest of gekoppeld worden aan een school voor HAVO/VWO. Hiervoor was echter geen draagvlak bij de schoolbesturen, met name de Carmelstichting (bijzonder onderwijs) bleef zwaar inzetten op één grote school.

Het nieuwbouwplan VMBO dat nu gerealiseerd gaat worden is opnieuw een verbetering door minder leerlingen (maximaal 1100), een deel van de theoretische leerweg blijft elders gehuisvest en er blijft een kleiner instroompunt in Borne. En door dit VMBO te realiseren wordt het nu ook mogelijk om het Twickelcollege nieuw te gaan bouwen. Immers, die school is al jaren gehuisvest onder zeer verouderde omstandigheden. Door financiële steun van de Carmelstichting kan Hengelo die nieuwbouw nu snel realiseren.

Naast de beide nieuwbouw projecten voor VMBO en Twickelcollege zullen ook ander huisvestingswensen nu worden gerealiseerd:
- Een kleinschalig instroompunt in Borne voor het VMBO blijft gehandhaafd
- Het Bataafs Lyceum verhuist weer naar de Bataafse Kamp
- Verschillende noodlokalen worden overbodig

Voor de huisvesting van het Voortgezet Onderwijs zullen de komende jaren dus belangrijke stappen voorwaarts worden gezet. De SP hoopt dat hiermee ook een mogelijkheid is geschapen voor meer samenwerking tussen het Openbaar en Bijzonder onderwijs. De leerlingen willen dit, de leraren willen dit, en de besturen kunnen dit nu mogelijk maken.