SP: 'verplicht Welbions tot asbestinventarisatie woningen'

6 juli 2011

SP: 'verplicht Welbions tot asbestinventarisatie woningen'

Naar aanleiding van de blootstelling aan asbest van 2 werknemers van een aannemersbedrijf bij werkzaamheden in woningen aan de Carel van Manderstraat en de Jeroen Boschstraat in Hengelo heeft de SP fractie bij wethouder Jan Bron gepleit voor een verplichte inventarisatie van asbest in alle woningen van woningcorporatie Welbions.

Welbions had de aannemer opdracht gegeven tot het plaatsen van ventilatieroosters in doucheruimten van 43 woningen met vochtoverlast. Inmiddels zijn 19 doucheruimten buiten gebruik gesteld wegens asbestgevaar en douchen de bewoners nu in een noodvoorziening.
SP raadslid Vincent Mulder vind het ongehoord dat Welbions blijkbaar zelf geen notie heeft van het voorkomen van asbest in deze woningen.

Vincent Mulder: "In alle woningen die voor 1993 zijn gebouwd is mogelijk asbest als bouwmateriaal verwerkt. Woningcorporaties horen dit voor hun woningen in kaart te hebben. Het is van een ongelofelijke slordigheid en nalatigheid dat een aannemer opdracht wordt gegeven te boren in asbesthoudende plafonds, terwijl de verhuurder behoort te weten dat asbestmaterialen aanwezig zijn. In de Hengelose Es staan rond de 300 woningen van hetzelfde type. Een deel daarvan wordt binnenkort gesloopt. Ook daarom al zou Welbions moeten weten dat er asbest in de woningen zit."

De SP wil dat de wethouder Welbions aanzet tot een snelle inventarisatie van asbest in haar woningbestand. Vooral omdat het gaat om een tiental verschillende woningtypen, waarvan de bouwtekeningen en materiaallijsten door Welbions zelf worden bewaard moet een dergelijke inventarisatie betrekkelijk makkelijk te leveren zijn. Dan kan voorkomen worden dat aannemers, maar ook de huurders zelf bij werkzaamheden blootgesteld worden aan het zeer gevaarlijke asbest.

Doucheruimte

Overigens is de opdracht voor het plaatsen van ventilatieroosters een gevolg van klachten van deze bewoners die door de SP maart jl. werden geïnventariseerd. De SP is al jaren bezig de vochtproblemen in dit type woningen samen met bewoners aan de kaak te stellen. Voor 243 woningen in een ander deel van de wijk is door Welbions tot sloop besloten. Deze 43 woningen wil Welbions echter behouden. Tot twee weken geleden was er nog niets aan de vochtproblemen gedaan. Op aandringen van de SP Hulpdienst is blijkbaar nu onnadenkend een aannemer ingeschakeld

Ook elders in Hengelose Es vochtoverlast in woningen