Hengelo staat niet alleen: gemeenten zeggen NEE tegen bestuursakkoord

10 juni 2011

Hengelo staat niet alleen: gemeenten zeggen NEE tegen bestuursakkoord

Op 8 juni waren uit alle hoeken van het land 5000 mensen in het Gelderse Ulft bijeen om te protesteren tegen de plannen voor de Sociale Werkvoorziening van dit Kabinet en de Vereniging Nederlandse Gemeenten in het zogenaamde bestuursakkoord.

Een lange rij bussen met demonstranten in Ulft

In het bestuursakkoord was een paragraaf ‘werk’ opgenomen. Daarin is een voorstel van het kabinet Rutte geformuleerd, dat zal leiden tot een totale afbraak van de sociale werkvoorziening. Van de 90.000 banen die er nu nog zijn blijven er in de toekomst nog maar 30.000 over. Verder wordt er streng bezuinigd op de Wajong (arbeidsongeschiktheidsuitkering voor jonggehandicapten). Met deze uitkering hebben veel mensen die op een beschutte plek in de Sociale Werkvoorziening werken te maken. Vandaar dat veel van deze werknemers, ondersteund door de Abva Kabo, dan ook massaal aanwezig waren bij dit groot protest in het Achterhoekse dorp Ulft.

Namens het Hengelose college was Mariska ten Heuw aanwezig op dit congres en bracht duidelijk de bezwaren vanuit de Hengelose Raad over: Een aangenomen motie van de Hengelose raad liet geen mogelijkheid open voor gemarchandeer met de slechte plannen voor de Sociale Werkvoorziening. Dit akkoord biedt de gemeenten veel te weinig geld om de verantwoordelijkheid lokaal te kunnen nemen. Het zijn gewoon a-sociale bezuinigingen, waarbij de gevolgen van de kredietcrisis worden afgewenteld op de zwaksten in de samenleving.

Hengelose SWB'ers bij de demonstratie

De onacceptabele verslechteringen waren voor de vakbond aanleiding geweest tijdens het congres van de VNG samen met de SP en andere politieke partijen een manifestatie te organiseren voor het personeel uit de sociale werkvoorziening. Hier konden zij uiting geven aan hun ongenoegen over deze bezuinigingen. Doel was om dit bestuursakkoord van tafel te krijgen.

Het resultaat van de manifestatie was dat de VNG het bestuursakkoord wel heeft aanvaard, maar dan wel zonder de beruchte paragraaf waar het gaat over Sociale Werkvoorziening en de Wajong. Daarmee kreeg het Kabinet een rode kaart en zal opnieuw moeten gaan onderhandelen.
Eens te meer blijkt maar weer eens dat actie voeren helpt.

Voor een sfeerimpressies van de manifestatie in Ulft: zie dit filmpje.

Protest tegen uitkleden sociale werkvoorziening door VVD-akkoord
SP aan de poort bij SWB
Armoede werkt niet