Onrust over dreigende sluiting bibliotheek Hasseler Es

29 april 2011

Onrust over dreigende sluiting bibliotheek Hasseler Es

Op woensdag 27 april is er door ruim 30 verontruste bewoners van de Hasseler Es gesproken over de dreigende sluiting van het bibliotheekfiliaal in de wijk. De bijeenkomst werd georganiseerd op initiatief van de Wijkraad Hasseler Es en de SP afdeling in Hengelo.

Aanwezig waren naast vertegenwoordigers van de Wijkraad ook leerkrachten van de basisscholen en hun ouderraden. Ze hebben besloten om actie te gaan voeren voor behoud van de bibliotheek onder het motto 'Onze Bieb moet Blijven'. Ondanks eerdere maatregelen van het beperken van de sluitingstijden, het verminderen van het boekenaanbod voor volwassenen tot het schrappen van voorleesmiddagen voor peuters is het bibliotheekbezoek juist toegenomen en stijgt het aantal uitleningen.

Bijeenkomst Bieb Hasseler Es

De eerste reacties op een mogelijke sluiting van dit belangrijke onderdeel van het Kulturhus Hasselo zijn:
"Kinderen uit de meeste klassen van de basisscholen in de wijk bezoeken nu iedere drie weken de bibliotheek voor de uitleen van boeken en spelletjes. Volgens de leerkrachten verdwijnt met het sluiten van het filiaal de mogelijkheid voor kinderen om direct in boeken te kunnen snuffelen en een keuze te kunnen maken. En dat is volgens hen wezenlijk anders dan via internet een boek bestellen."
"Het aanbod van faciliteiten door het Kulturhus is incompleet zonder een bibliotheek voor de 30.000 bewoners van Hengelo Noord.”

De bieb is vooral voor schoolkinderen van belang

De aanwezigen besloten om op verschillende manieren protest tegen de sluiting manifest te maken. Binnenkort wordt gestart met een handtekeningactie in de hele wijk. Ook wordt er een actiewebsite geopend.

Actiewebsite Bieb Hasseler Es moet Blijven