Twentse SP-jongeren steunen studentenmanifestatie Den Haag

24 januari 2011

Twentse SP-jongeren steunen studentenmanifestatie Den Haag

Vrijdag 21 januari kwamen ruim 20.000 studenten, scholieren en sympathisanten op het malieveld bijeen om te demonstreren tegen de voorgestelde bezuinigingen op het hoger onderwijs. Het kabinet Rutte wil onder andere ‘langstudeerders’ en de instellingen waaraan zij verbonden zijn een financiële prikkel geven van €3000 wanneer zij meer dan een jaar uitlopen tijdens hun bachelor- en/of masteropleiding. Dat veel mensen langer over hun studie doen door stages, buitenlandervaring, bestuurswerkzaamheden, persoonlijke omstandigheden of doordat zij genoodzaakt zijn te werken naast hun studie daar wordt geen rekening mee gehouden. Ook het feit dat het recht op studiefinanciering geldt voor het aantal jaar dat voor je studie staat en bij uitlopen dus sowieso vervalt wordt vergeten.

Roemer bij de studentendemo

Alsof dat nog niet genoeg is staat de studiefinanciering – die gemiddeld €260 euro per maand bedraagt terwijl de gemiddelde studentenkamer minstens zoveel kost – op de tocht. Voor de masterfase wil het kabinet de studiefinanciering afschaffen, terwijl ook de universiteiten en hogescholen gekort zullen worden. Het gevolg is dat het aantal docenten vermindert, de kwaliteit van het onderwijs achteruitgaat en dat studenten sneller zonder volledig diploma de arbeidsmarkt opgaan. En dit alles onder het mom van investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Onbegrijpelijk, vindt de SP.

ROOD Hengelo was daarom vrijdag van de partij om tegen de plannen in actie te komen. Vanuit Hengelo ging ROOD met zeven mensen richting den Haag. Samen met veel studenten en leden uit andere ROOD-afdelingen en aangevoerd door Emile Roemer en Jasper van Dijk vertrokken we om 12.00 vanaf de Haagse Hogeschool in een mars naar het Malieveld. Daar kwamen onder andere Alexander Pechtold, Job Cohen, Emile Roemer en Halbe Zijlstra aan het woord. De laatste kon niet rekenen op bijval of begrip van de studenten en koos dan ook gauw weer het hazenpad.

Zijlstra riep de studenten die hij omschreef als leiders van de toekomst op het fatsoen te tonen om naar zijn argumenten te luisteren: ´De bezuinigingen zijn immers bedacht om de jongeren straks niet op te zadelen met een enorme staatsschuld'. Hier heeft de student die voor het grootste deel zijn studie al zelf moet betalen, ervoor moet lenen of bij de ouders aan moet kloppen geen boodschap aan. Zeker niet als er wel geld is voor een JSF en studenten vergeleken met vorige generatie al het grootste gedeelte van hun studie zelf moeten betalen. Studenten vinden het dan ook hypocriet dat de mogelijkheid tot goede ontwikkeling hen nu wordt ontzegd, terwijl de politici in het kabinet die mogelijkheden wel hebben gehad. Het manifestatielied van de dag illustreerde dit met de tekst: 3000 euro moet dat nou, je zet studenten in de kou, politici kijk naar jezelf, Maxime die deed er elf!

Spandoeken met creatieve teksten als: ‘Rutte get a wife, don’t screw students’ en ‘ken-niks economie’ en een kaalgeplukte kip op een stok zetten verder de toon voor de manifestatie. Dat niet alleen (toekomstige en voormalige) studenten voor de plannen vrezen, maar ook de docenten, werd duidelijk gemaakt door een indrukwekkende optocht van 800 hoogleraren in toga die voorafging aan de manifestatie. Nu maar hopen dat deze gezamenlijke schreeuw gehoord wordt op het binnenhof.