Mariska ten Heuw een half jaar wethouder

12 november 2010

Mariska ten Heuw een half jaar wethouder

“De directe invloed van de SP is nu duidelijk groter”

Op 27 april 2010 werd Mariska ten Heuw geïnstalleerd als eerste SP wethouder in een college van burgemeester en wethouders in Hengelo. Ze is nu een half jaar wethouder van onder meer Sociale Zaken en Economie: alle reden voor een indringend gesprek.

Mariska ten HeuwWe ontmoeten haar in haar werkkamer, die ze sinds april in het stadhuis heeft. Aan de muren hangen schilderijen van Wolvecamp en een serie portretten van Ronald Ophuis. Op het bureau liggen dikke mappen gevuld met papier als stille getuigen van de dagelijkse realiteit van het werk van een wethouder.

“Het werk als wethouder is behoorlijk intensief”, steekt Ten Heuw van wal. “Het meest heb ik moeten wennen aan het feit, dat je niet meer over je eigen agenda gaat. Mijn secretaresse zorgt ervoor dat op werkdagen op zijn minst elke minuut tussen half negen en half zes is gevuld. “Daarnaast heb je ’s avonds de nodige verplichtingen en moet je je ook voorbereiden op vergaderingen, bijeenkomsten en representatieve aangelegenheden die je de volgende dag of dagen hebt. Desalniettemin bevalt het goed, omdat ik merk dat ik als SP wethouder veel meer als raadslid invloed uitoefen op wat de gemeente doet. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om de hele dag bezig te zijn met zaken die er toe doen in de stad waarin ik ben geboren en getogen”.

Bezuinigingen niet op sociaal beleid

Als wethouder wil je graag dingen veranderen of verbeteren. Hoe gaat dat in de praktijk? “Vier weken nadat ik was aangetreden zaten we met het hele college al bijeen om te praten over de begroting. Toen al was duidelijk dat we fors, zo’n € 5 miljoen in 2011, zouden moeten bezuinigen. Als SP zijn we mee gaan doen in deze coalitie omdat daarmee de kans op het behoud van een sociaal Hengelo zou worden vergroot. Daardoor liggen er voor 2011 geen voorstellen om te bezuinigen op het armoedebeleid, de bijzondere bijstand of de vrijwilligersorganisaties. Met deze € 5 miljoen zijn we er helaas echter nog niet. Door bezuinigingen van het Rijk verwachten we dat we nog eens € 10 miljoen zullen moeten gaan ophoesten. Dat zijn enorme bedragen, die het Rijk met name wil gaan halen bij de mensen die het al moeilijk hebben: mensen zonder baan, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en mensen met schulden.

Het toppunt is dat het Rijk ons waarschijnlijk gaat verbieden om mensen met een inkomen tot 120% van het wettelijk minimumloon (WML) in aanmerking te laten komen voor bv. een tegemoetkoming in de kosten voor het lidmaatschap van een sportvereniging. De wettelijke grens daarvoor wordt 110% van het WML. Ik vraag me dan af waar het Rijk zich mee bemoeit!

Voor mij als wethouder wordt het de uitdaging om ondanks al deze verslechteringen met creatieve oplossingen te komen, die bovendien nog eens tegen alle rechtse trends ingaan. Dat zal niet makkelijk zijn.

Ik ben en blijf een groot tegenstander van structureel werken met behoud van uitkering. Werken moet lonen en moet dus minimaal het minimumloon opleveren. Via sociale ondernemingen proberen we dat voor meer mensen bereikbaar te maken”.

“De ontwikkeling om te komen tot één regeling voor mensen die via de Wsw, de Wwb, de Wajong en de WIJ aan het werk zijn vind ik op zich niet verkeerd, omdat het de huidige versnippering wellicht oplost. Door het Rijk worden echter honderden miljoenen efficiencykorting ingeboekt, waardoor een fatsoenlijke uitvoering van een dergelijke regeling niet mogelijk is”.

Wethouder van Arbeidsmarkt

Ten Heuw is ook wethouder van Economische Zaken. Dat betekent dat ze ook bij de directeuren van de grote bedrijven over de vloer komt. “Dat klopt. Bedrijven als Eaton, Siemens, Akzo etc. zijn grote werkgevers in Hengelo en daarom belangrijk voor onze lokale economie. Maar ik kom ook veel bij de kleinere bedrijven, de detailhandel en spreek ook met ZZP’ers. Op dit moment zien we dat de orderportefeuille voor de industriële bedrijven gelukkig weer wat aan het aantrekken is. De bouw heeft het heel moeilijk en er zijn ook nog geen tekenen van een herstel in die sector.

Een interessant onderwerp vind ik hoe we de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt gaan verbeteren. We weten bv. nu al dat er in 2015 een tekort zal zijn in een groot aantal technische beroepen. Als wethouder zit je nu al aan tafel om daarin te sturen en via allerlei acties meer meiden te interesseren voor een opleiding in de techniek”.

Bedrijventerreinen

De wethouder van EZ is ook verantwoordelijk voor de verkoop van bedrijfsterreinen. “Daarin zie je dat bedrijven zeer terughoudend zijn met aankoop. We hebben als gemeente dus meer terrein beschikbaar dan de markt op dit moment vraagt. Dat betekent dat we moeten bijsturen en ook ons verlies moeten nemen, omdat we minder snel terrein verkopen. Dat is echter wel realistisch.

Winkeltijden op zondagen

Het dossier waar Ten Heuw het meest mee in het nieuws is geweest is de openstelling van een aantal supermarkten op de zondagmiddag. “Een dossier waar geen winnaars meer zijn, omdat de belangen en meningen van betrokkenen (verschillende groepen ondernemers en consumenten) tegengesteld zijn. Het meeste draagvlak is er op dit moment voor sluiting van alle supermarkten op de zondagmiddag. De haalbaarheid daarvan zijn we nu aan het uitzoeken”.

Sociale stad

´Hengelo is een sociale stad. Met een goed sociaal en armoedebeleid. Hengelo onderscheidt zich positief ten opzichte van alle andere groet steden als het gaat om het voorzieningenniveau en de betrokkenheid van onze bewoners bij elkaar en bij het verenigingsleven in onze stad. Ik zet me de komende vier jaar volop in om dit vast te kunnen houden.'

/wethouder.shtml