Hengelose Gemeenteraad brengt protest tegen uitkleden sociale werkvoorziening bij kabinet Rutte Verhagen

15 november 2010

Een ruime meerderheid van de Hengelose Gemeenteraad heeft op voorstel van de SP fractie het Hengelose college van B en W opgedragen in den Haag te protesteren tegen dreigende bezuinigingen op de Sociale Werkvoorziening.

Het nieuwe Kabinet heeft plannen om mensen met een arbeidbeperking (via een Wajong, WSW, WWB uitkering) inkomen te laten inleveren en daarmee in de komende tijd 30.000 banen in de sociale werkvoorziening te schrappen. Met uitzondering van de fracties van CDA, VVD en Pro Hengelo werd het SP voorstel tot protest tegen dit kabinetsbeleid door een raadsmeerderheid ondersteund.

Mariska ten Heuw, wethouder Sociale Zaken, is blij met deze steun uit de Gemeenteraad. Ze kon de Gemeenteraad melden dat ook zonder deze steun dit college haar grote bezwaren tegen deze voorgenomen bezuinigingsmaatregelen al had laten horen. Maar het feit dat dit gesteund wordt door een meerderheid in de raad versterkt dit Hengelose protest. Overigens is uit veel meer gemeenten kritiek te horen, en moeten gemeenten en sociale werkvoorzieningen alle zeilen bijzetten om de huidige werknemers op een beschutte werkplek te houden, en de lange wachtlijsten niet op te laten lopen.

De SP organiseert op zaterdag 27 november een landelijke manifestatie 'Armoede Werkt Niet' tegen deze bezuinigingen in de Brabanthallen in den Bosch. De SP in Twente organiseert busvervoer naar deze manifestatie in Den Bosch, waarvoor iedereen zich kan opgeven via hengelo@sp.nl.

De motie tegen de bezuinigingen op de Sociale Werkvoorziening
Informatie over de manifestatie ARMOEDE WERKT NIET