Geen steun voor SP voorstel halvering fractiebudgetten

15 november 2010

Geen steun voor SP voorstel halvering fractiebudgetten

Drie avonden lang vergaderde de Hengelose gemeenteraad over de 5,5 miljoen bezuinigingen die de gemeente voor 2011 moet realiseren. Met name vanuit de oppositiepartijen CDA, VVD en Pro Hengelo werd veel tijd besteed aan het naar voren brengen van hun voorstellen.

Uiteindelijk bleek er raadsbrede steun voor een aantal van hun voorstellen, zoals voor het voeren van een kerntakendiscussie en het 'monitoren', in gewone taal het kritisch volgen van de gevolgen van de bezuinigingen. Geen voorstellen waarbij geld wezenlijk anders ingezet gaat worden. Opvallend was dan ook de unanieme steun van een motie van VVD en SP om Radio Hengelo alsnog een subsidie van 57.000 euro toe te kennen uit het ICT fonds, waarmee Radio Hengelo met name de verhuiskosten kan betalen.

Raadsfracties CDA VVD Pro Hengelo en CU trekken hun keutel in.

Het meest opvallend was de kritiek van Pro Hengelo die vond dat er wel 25 % op de ambtenaren en dienstverlening kon worden bezuinigd, maar toen het over bezuinigingen op het budget voor raadsfracties ging niet met het voorstel voor 25 % bezuiniging akkoord ging maar daar slechts 15 % op wilde korten.

SP fractievoorzitter Floor van Grouw: "Men heeft de mond graag vol over bezuinigingen bij ambtenaren, zelf over gedwongen ontslagen, maar wanneer er een offer van de raadsfracties zelf wordt gevraagd dan geeft men niet thuis, sterker nog dan trekken ze de keutel in."

De SP bracht haar inzet, een bezuiniging op de helft van het fractiebudget, in als motie, maar die werd door geen andere fractie gesteund. Behalve de SP koos men er uiteindelijk voor om 15 % te bezuinigen, 10 % minder dan het oorspronkelijke voorstel....