OV-jaarkaart voor alle MBO-ers

11 oktober 2010

OV-jaarkaart voor alle MBO-ers

ROOD haalt 189 handtekeningen op bij het ROC in Hengelo

Leerlingen die deelnemen aan een MBO-opleiding hebben het recht op een OV-jaarkaart. Met deze kaart kunnen leerlingen gratis gebruik maken van het openbaar vervoer om van en naar school te kunnen reizen. Dit geldt echter niet voor álle MBO-leerlingen! 16 en 17 jarigen moeten alle reiskosten zelf betalen. Terwijl dit niet geldt als je een HBO opleiding volgt! `ROOD, jong in de SP´ is landelijk bezig met het ophalen van handtekeningen om ook voor deze leerlingen een OV-kaart te realiseren. ROOD is in Hengelo ook van start gegaan!

'Het is schandalig zoveel geld ik iedere maand moet betalen' roept een leerling terwijl hij druk bezig is de petitie te tekenen.'ROOD jong in de SP' vind dat er dan ook op twee manieren wordt gediscrimineerd. Discriminatie op leeftijd en discriminatie op niveau van opleiding. Veel jongeren zijn het hier mee eens en dat is wel te zien aan de hoeveelheid handtekeningen er gezet zijn binnen anderhalf uur.

Veel MBO'ers laten hun studiekeuze afhangen van de reiskosten. De dikte van je portemonnee mag nooit bepalen of je de studie naar keuze kan doen. Daarom is het schandalig dat niet alle MBO'ers een OV-jaarkaart hebben! Het kabinet komt niet met een oplossing en laat veel MBO'ers in de kou staan. Daarom moeten we ze in Den Haag flink duidelijk maken dat MBO'ers veel geld kwijt zijn aan reiskosten.

ROOD zal aanstaande vrijdag weer van de partij zijn en zullen nog meer leerlingen vragen of zij ook de petitie willen tekenen!