Collegeonderhandelingen: Inzet SP is een sociaal Hengelo

2 april 2010

Collegeonderhandelingen: Inzet SP is een sociaal Hengelo

De inzet voor de deelname van de SP aan een nieuw college in Hengelo is en blijft het behoud van een sociaal Hengelo, waarbij de gevolgen van de crisis niet worden afgewenteld op de gewone mensen.

Achtergrond
Op 3 maart 2010 waren er verkiezingen voor de gemeenteraad. De SP haalde 4 zetels, een verlies van één zetel t.o.v. de periode 2006-2010. Procentueel was het verlies klein, daarbij komt dat de vijfde zetel ternauwernood werd misgelopen door de lijstverbinding van GroenLinks met de PvdA.

ten Heuw en van den Heuvel

Op maandag 8 maart 2010 voerden Mariska ten Heuw en William van den Heuvel een gesprek met de door het CDA aangestelde informateur de heer P. Beelaerts van Blokland. Deze bracht op dinsdag 16 maart zijn verslag uit. De inzet van de SP is en was: voor deelname van de SP aan een college is programmatische overeenstemming het belangrijkste. Dit kan in onze optiek zowel in een college met vier als vijf partijen gestalte krijgen.

Formatiepoging
Naar aanleiding van het verslag van de informateur heeft het CDA als grootste partij Jessica ter Hofte benoemd als formateur. Zij heeft op vrijdag 19 maart gesprekken gevoerd met VVD, ProHengelo, SP en BB. De keus voor deze partijen komt voort uit het advies van de informateur om aan te koersen op een college met vier partijen waarbij de combinatie CDA-PvdA de ruggengraat vormt. De formateur heeft op donderdag 25 maart haar conclusie bekendgemaakt: deze luidde dat de meeste overeenkomsten zijn tussen CDA-VVD-PvdA en BB. Zij maakte bovendien bekend dat het CDA deze partijen uitnodigt om de formatiebesprekingen te starten. Op deze uitnodiging is de PvdA niet ingegaan, omdat zij hecht aan een college met een progressieve signatuur.

Verdiepingsgesprek
Bovendien heeft de PvdA aangegeven verdiepende gesprekken te willen voeren met CDA, PvdA, BB, VVD en SP. Deze suggestie heeft de formateur vervolgens overgenomen, waarna de SP is gebeld met de vraag of zij wil deelnemen aan een verdiepend gesprek om verschillen en overeenkomsten tussen de partijen te duiden. Het antwoord van de SP daarop was bevestigend op voorwaarde dat het CDA open het gesprek in zou gaan. Immers deze partij had al meerdere keren aangegeven een college met de SP niet te zien zitten.

De gesprekken zijn gevoerd op 29 en 30 maart. De SP heeft daaruit als conclusie getrokken, dat er inhoudelijk de meeste overeenkomsten liggen met BB en PvdA om een sociaal Hengelo in de periode 2010-2014 te waarborgen.
T.o.v. het CDA zijn er meer verschillen, maar de SP zag wel mogelijkheden om in een constellatie met PvdA, BB én CDA tot een akkoord te komen, omdat daarvoor de basis bij drie partijen duidelijk is te gaan voor een sociaal Hengelo. Dit zou naar mening van de SP ook de basis moeten zijn voor het coalitie-akkoord.
Naar de mening van de SP was de afstand tot het CDA dus overbrugbaar.

Op vrijdag 2 april heeft de formateur onder andere de SP-vertegenwoordigers geïnformeerd over het feit, dat deze brug wat het CDA betreft niet te slaan is. De SP betreurt dat, omdat van onze kant de inzet is geweest een serieuze poging te doen om een college van PvdA, BB, CDA en SP te formeren. Tot die fase zijn we door de opstelling van het CDA niet gekomen.

De formatie is nu in handen van de PvdA. Wat de SP betreft is de beste optie nu om een college te gaan formeren van PvdA, SP, BB, GroenLinks en D’66.