SP en bewoners openen 'slapende' bushalte

28 januari 2010

SP en bewoners openen 'slapende' bushalte

SP lijsttrekker Mariska ten Heuw heeft samen met buurtbewoners en het SP Tweede Kamerlid Emile Roemer de bushalte 'Willem de Clerqstraat' van lijn 12 alvast heropenend.

SP Kamerlid Emile Roemer en Mariska ten Heuw

Een deel van de route van buslijn 12 is in augustus vorig jaar door Connexxion geschrapt. De busmaatschappij besloot toen dat lijn 12 vanaf die datum een andere route moest rijden. Bij de opgeheven halte stond te lezen dat die "Tijdelijk Buiten Gebruik" is. Daarop werd door 43 bewoners van het appartementencomplex voor ouderen aan de Industriestraat - Kerkstraat handtekeningen gezet onder een petitie aan busvervoerder Connexxion en de gemeente Hengelo. De SP kaartte deze zaak aan bij de verantwoordelijk wethouder. Het betreft in totaal 5 haltes op de route Industriestraat en Breemarsweg.

Tientallen bewoners trotseren de vrieskou bij heropeningn van de bushalte

In november kwam de reactie dat lijn 12 begin 2010 op dit traject weer in gebruik genomen zou worden. Als reden voor het tijdelijke schrappen van dit deel van lijn 12 werd gegeven dat door het gratis busvervoer voor ouderen de lijn te druk bezet wordt en de aanrijtijden niet gehaald worden.

Emile Roemer bij de bushalte

"Dat krijg je als de gemeente het stuur uit handen geeft."

De SP vindt dat het nu welletjes is. Het is inmiddels 2010 en de bewoners hebben juist in deze winterperiode meer dan anders behoefte aan busvervoer dicht bij huis. SP fractievoorzitter Mariska ten Heuw hierover: "Het is natuurlijk geen goed beleid, wanneer je wegens succes van het Gratis met de Bus voor 65 Plus nu ineens deellijnen gaat schrappen. De gemeente liet zich door Connexxion verrassen, die hier van tevoren niets over had laten weten. Dat krijg je als je als gemeente het stuur uit handen geeft met de aanbestedingen. Wij willen de gemeente weer aan het stuur over de bus in de stad"